ORIGINAL_ARTICLE
تأملی تاریخی- جامعه شناختی در خواندن به مثابه امری پروبلماتیک
زمینه: تامل نظری ما در این مقاله بر این گزاره اصلی بنیان نهاده شده است که «ناپروبلماتیک بودن» امر خواندن نسبتی مستقیم و هم افزا با بازی «شکل» و «زندگی» در جامعه ایرانی دارد. در حقیقت ادعای ما این است که در این جغرافیای فرهنگی و اجتماعی، واپس ماندگی زندگی از شکل، عامل و معلول فرادستی و همهگیری «خواندن تروماتیک[1]» است. روش/مواد: روش ما تأمل تاریخی- پدیدارشناختی در واسازی و فهم امر خواندن، بهمثابه برساختی تاریخی- جامعه شناختی است. یافتهها و نتایج: از نظر نویسندگان این مقاله، پروبلماتیک[2] کردن امر «خواندن» بهمثابه یک فکت فرهنگی، اجتماعی و تاریخی از یک طرف، در حقیقت به معنای تبدیل کردن آن به ابژه و موضوع تاملات فکری و نظری و نیز به معنای واسازیِ ساحت ناگشودة امر خواندن است و از طرف دیگر، جلوگیری از فروکاهیدن و فروغلتانیدن امر اجتماعیِ خواندن به امری سطحی، دم دستی، غیرتاریخی، تفننی، غیرکارکردی و زرد است. [1] - Traumatic، آسیب زا [2] - Problematic، مسألهمند و مشکلدار کردن
https://readingj.uok.ac.ir/article_53746_9e7cd264fc208a007ca43ffd4704642e.pdf
2017-11-22
1
10
خواندن
مدرنیتة وارونه
خواندن پروبلماتیک
بازی شکل و زندگی
رشید
احمدرش
rahmadrash76@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
LEAD_AUTHOR
حسن
منتظری خوش
hmontazeri@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای جامعه شناسی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی خانواده بر خواندن فرزندان
چکیده زمینه: سرمایه اجتماعی خانواده عاملی در جهت رشد و پیشرفت اجتماعی و ارتقای سرمایه انسانی فرزندان است. علاوه بر این، خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی نقش مهمی در نهادینه کردن امر خواندن در فرزندان ایفا میکند. با توجه به اهمیت سرمایه اجتماعی خانواده در ترغیب و ترویج امر خواندن در فرزندان، تاکنون پژوهشی در این راستا انجام نگرفته است. هدف: سرمایه اجتماعی خانواده را میتوان زیرساختی در جهت ایجاد عادات کودکان به شمار آورد. هدف اساسی این پژوهش، بررسی رابطة سرمایة اجتماعی خانواده و عادات خواندن فرزندان است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل والدین دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی متوسطه اول شهر فولادشهر (استان اصفهان) است. بر اساس جدول مورگان نمونه 300 نفری به روش نمونهگیری تصادفی تعیین شد که در نهایت 274 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته بر مبنای پرسشنامه پژوهش غلامی کوتنایی و قربان نژاد شهرودی (1393) استفاده شد. در پایان دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS در سطح آمار توصیفی (توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی اسپیرمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین برخی از ابعاد سرمایه اجتماعی خانواده و دستاوردهای خواندن فرزندان رابطه معنادار وجود دارد. در بعد سرمایه اجتماعی درون خانواده در دو بخش ساختاری و شناختی، با میزان خواندن نوجوانان رابطه معنادار وجود داشت، در حالیکه در بعد سرمایه اجتماعی بیرون خانواده تنها در بخش ساختاری رابطه معنادار با متغیر خواندن مشاهده شد. اصالت و ارزش: پژوهش حاضر با توجه به اهمیت جایگاه خواندن در رشد و توسعه جامعه و همچنین تأثیر خانواده بر عادات فرزندان از جمله نهادینه کردن امر خواندن انجام گرفته است
https://readingj.uok.ac.ir/article_53751_a148c9eacb73cedb1ca684e14ecee318.pdf
2017-11-22
11
23
خواندن
سرمایه اجتماعی خانواده
فولادشهر
ملیحه
سلیمیانریزی
1
دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
پریسا
لرکی
larkiparisa@ymail.com
2
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
اعظم
بیگ لو
beiglooazam@gmail.com
3
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
تاجبخش، کیان (1384)، سرمایه اجتماعی (اعتماد، دموکراسی وتوسعه)، ترجمة افشین خاکباز و حسن پویان، تهران: شیرازه.
1
روحانی، حسن (1390)، «سرمایة خانواده، سنگ بنای سرمایة اجتماعی»، فصلنامه راهبرد، 19(59)، صص7-46.
2
علیوردی نیا، اکبر و محمود شارع پور و مهدی ورمزیار (1387)، «سرمایه اجتماعی خانواده و بزهکاری»، پژوهش زنان، 6(2)، صص 107-132.
3
غلامی کوتنانی، کوروش و یدالله قرباننژاد شهرودی (1393)، «بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی خانواده بر اعتیاد جوانان (شهر قائم شهر)»، دوفصلنامه پژوهشهای جامعه شناسی معاصر، 2 (4)، صص115-139.
4
کلمن، جیمز(1377)، بنیادهای نظریة اجتماعی. ترجمة منوچهر صبوری، تهران: نشرنی.
5
معمارزاده، غلامرضا و محمد عطایی و احمد اکبری (1388)، «بررسی نقش سرمایه اجتماعی بر بهبود عملکرد کارکنان»، مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره 3، صص 15-9.
6
مهدوی، سیدمحمّد صادق و هوشنگ ظهیری (1390)، «نقش سرمایه اجتماعی درون خانواده بر سبکهای اجتماعیشدنِ فرزندان». مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 3(3)، صص 51-64.
7
نازکتبار، حسین و رضا ویسی (1393)، «واکاوی رابطة سرمایة اجتماعی خانواده با تحصیل فرزندان»، مدیریت فرایند و توسعه، شماره 68-69، صص 124-149.
8
Dufur, M. J. & T. L. Parcel & K. P. Troutman (2013), "Does capital at home matter more than capital at school? Social capital effects on academic achievement", Research in Social Stratification and Mobility, 31, pp. 1–21.
9
Goyette, K. A. & G. Q. Conchas (2002), "Family And Non-Family Roots Of Social Capital Among Vietnamese And Mexican American Children", Schooling and Social Capital in Diverse Cultures (Research in the Sociology of Education, Volume 13), pp. 41 – 72. Lau, M. & W. Li (2011), "The extent of family and school social capital promoting positive subjective well-being among primary school children in Shenzhen, China", Children and Youth Services Review, 33(9), pp. 1573-1582.
10
Parcel, T.L. & E. G. Menaghan (1994), "Early Parental Work, Family Social Capital, and Early Childhood Outcomes", American Journal of Sociology, 99(4), pp. 972-1009.
11
Sommer, T. E., et all. (2016), "Promoting Parents' Social Capital to Increase Children's Attendance in Head Start: Evidence From an Experimental Intervention", Journal of Research on Educational Effectiveness. pp. 1-35.
12
Wu, Q. & B. Tsang & H. Ming (2014), "Social Capital, Family Support, Resilience and Educational Outcomes of Chinese Migrant Children", Br J Soc Work, 44 (3), pp. 636-656.
13
ORIGINAL_ARTICLE
خواندن به مثابه یک مهارت راهبردمحور: حلقه مفقوده در نظام آموزشی ایران
زمینه: خواندن به مثابه یکی از مهارتهای مهم سوادآموزی در سه دهه اخیر با حجم قابلتوجهی از پژوهشها همراه بوده است. به استناد این پژوهشها، تقویت و بهرهگیری موثر از این مهارت در گرو تسلط فراگیر بر راهبردهایی است که سهم بسزایی در آموزش طبیعی مهارت خواندن و درک مطلب دارد. با توجه به بهرهگیری عملی از این دسته از راهبردها در کتابهای آموزش زبان اول و دوم در جوامع مختلف و بهویژه جوامع انگلیسی زبان، بررسی و تحلیل کتابهای آموزش خوانداری زبان فارسی در نظام آموزشی نشان میدهد که در آموزش این مقوله تا حد قابلتوجهی از راهبردهای موثر این مهارت استفاده نشده است؛ نقصی که ماحصل آن برآورده نشدن اهداف آموزش این مهارت در نظام آموزشی است. هدف: بررسی وضعیت کتابهای خوانداری ابتدایی از نظر توجه به راهبردهای آموزش خواندن هدف اصلی این پژوهش بود. روش: ضمن بررسی توصیفی و تحلیلی مهمترین راهبردهای مطرح در تقویت مهارت خواندن، به روش کیفی و تحلیل متن به ارزیابی تعدادی از درسهای کتابهای خوانداری کلاسهای سوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی پرداخته شده تا میزان تنوع و کارکرد آنها در مقایسه با مهمترین راهبردهای مطرح در این حوزه مقایسه شود. یافتهها:آموزش خواندن در کتابهای خوانداری با رویکرد مهارت راهبردمحور فاصله دارد. بهرهگیری از یافتههای چنین پژوهشهایی که کمتر در حوزه کتابهای آموزش زبان فارسی صورت پذیرفته است، نهتنها میتواند در تألیف کتابهایی از این دست بهره گرفته شود، بلکه بهطور مشخص مدرسان این کتابها میتوانند با درک این کاستی، از این راهبردها در آموزش بهتر مهارت خواندن در کلاسهای خود استفاده نمایند.
https://readingj.uok.ac.ir/article_53834_79ec540782dcb2fa0308b6a7961ad138.pdf
2017-11-22
25
35
آموزش خواندن
راهبرد
کتابهای خوانداری. خواندن فارسی
حسین
داوری
hdavari.h@gmail.com
1
دامغان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کودکان چگونه با هم خواندن را در کتابخانه تجربه میکنند؟ مطالعه موردی حلقه مطالعاتی کودکان خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن
زمینه: کتاب خواندن، لذت ارضای حس کنجکاوی و کشف ناشناختهها، یادگیری مستمر و غیررسمی، و تجربه آنچه ممکن است در دنیای واقعی قابل انجام نباشد را برای کودکان فراهم میکند. کتابخانه با فراهم کردن منابع مناسب میتواند این لذت را به کودکان هدیه دهد و همچنین با ایجاد فرصتی برای با هم بودن کودکان در خواندن، لذت و تجربه شکل دادن ارتباطات اجتماعی را فراهم کند. هدف: بررسی نقش حلقة مطالعاتی کودکان خانه کتابدار کودک و نوجوان در ایجاد فضایی برای خواندن گروهی میان کودکان است؛ بررسی چگونگی اجرای خواندن خلّاق کودکمحور در حلقه مطالعاتی؛ نقش حلقه مطالعاتی در ایجاد مهارتهای زندگی میان اعضا؛ نقش حلقه مطالعاتی در ایجاد مهارت تفکر انتقادی میان اعضا؛ و نقش حلقه مطالعاتی در کشف و درک نیازهای اطلاعاتی کودکان هدف این پژوهش بود. روش: رویکرد این پژوهش کیفی و روش انجام آن مطالعه موردی است. در این پژوهش، حلقه مطالعاتی (از برنامههای جانبی خانه کتابدار) انتخاب، و جنبههای گوناگون آن در یک پژوهش اکتشافی بررسی شد. دادهها براساس مصاحبه گروهی و مشاهده گردآوری، و در مرحله بعد سازماندهی و تفسیر شدند. یافتهها: حلقه مطالعاتی با اجرای برنامههای متنوع کتابخوانی، بلندخوانی، بحث و گفتگو، بازی، ساخت کاردستی، اجرای نمایش و دیگر فعالیتها، خواندن را به امری دلپذیر و جمعی برای کودکان تبدیل میکند. در حلقه مطالعاتی، خواندن، خلّاق و کودکمحور است. کودک یک شنونده منفعل نیست و خود نقشی فعال در اجرای خواندن دارد. نتایج: کودکان با مشارکت در برنامههای حلقه مطالعاتی مهارتهای زندگی اجتماعی را در خود ایجاد، و تقویت میکنند. آنها با بحث و نقدهایی که پس از خواندن کتاب یا در حین آن با یکدیگر و یا با مربی خود دارند، قدرت استدلال و تفکر انتقادی را در خود پرورش میدهند. فضای بدون قوانین محیطهای آموزشی، این امکان را برای کودکان فراهم میکند تا سؤالات خود را آزادانه و بدون ترس در میان همسالان و مربی مطرح نمایند و با مشارکت اعضای حلقه و مربی پاسخی برای پرسش خود بیابند. کاربردهای احتمالی: تولیدکنندگان محتوا (دیجیتالی، چاپی، و دیداری-شنیداری) میتوانند به بسیاری از نیازهای اطلاعاتی کودکان که از طریق بحثها و گفتگوهای میان اعضای حلقه مطرح میشود، آگاه شده، جهت تولید منابع مناسب استفاده نمایند. ارزش/اصالت: این پژوهش به دلیل مکتوب کردن تجربه حلقه مطالعاتی و خواندن در فرایندی اجتماعی، در قالبی که برای سایر پژوهشگران قابل استفاده باشد، ارزش دارد و شروعی برای سایر کارهای پژوهشی است.
https://readingj.uok.ac.ir/article_53835_842c35f3a60b16dd26395744317a6235.pdf
2017-11-22
37
55
حلقة مطالعاتی کودکان
خواندن خلّاق کودک محور
تفکر انتقادی
مهارت اجتماعی
فرایند اجتماعی خواندن
شهرزاد
مقصودینسب
1
تهران
LEAD_AUTHOR
فاطمه
فهیمنیا
2
تهران
AUTHOR
مریم
ناخدا
3
تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
خواندن با/برای کودکان: مطالعه موردی دانش آموزان پایة پنجم ابتدایی شهرستان بابل
زمینه: کودکان به عنوان آینده سازان جامعه نیاز به مهارتهای مختلفی دارند که میتوان از راه خواندن کتابهای ارزشمند، این مهارتها را به آنها آموزش داد. هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی روش مناسب خواندن برای کودکان (خواندن با کودکان یا برای کودکان) است. روش/ مواد: روش تحقیق، توصیفی از نوع کیفی است و به روش علی- مقایسهای و از طریق مصاحبه انجام شده است. در این پژوهش، تعداد 25 نفر از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی یک مدرسه دخترانه در شهر بابل به عنوان نمونه انتخاب شدند. کتاب "ایوانی رو به جاده" به پنج روش برای آنها خوانده شد. در هر روش پس از پایان داستان، مصاحبهای کوتاه در قالب یک گفتگوی دوستانه توسط مربی با کودکان انجام گرفت و دادههای مستخرج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که در میان پنج روش مورد استفاده خواندن مربی همراه کودکان به صورت انفرادی بالاترین میزان درک پیام توسط دانشآموزان را داشته است. علاوه بر آن اکثر دانش آموزان تمایل داشتهاند که خواندن به صورت گروهی و توسط خودشان انجام گیرد. اکثر کودکان تمایل دارند خواندن توسط پدر و مادرشان انجام شود. نتایج: کودکان به فعالیتهای گروهی و خواندن و قصهگویی در گروه به ویژه توسط خودشان علاقه بیشتری داشتهاند. بنابراین میتوان با برنامهریزی دقیق، ایجاد عادت به خواندن را از بنیاد خانواده پایهگذاری کرد و بعد در محیطهای عمومی با ایجاد گروههای کتابخوانی و قصهگویی؛ این امر را در آنها نهادینه نمود. کاربردهای احتمالی: نتایج و یافتههای این پژوهش میتواند به اولیا، مدیران آموزش و پرورش و کتابخانهها در برنامهریزی دقیق برای ایجاد عادت به خواندن در کودکان کمک شایانی کند. ارزش/اصالت: با توجه به اهمیت خواندن با کودکان و یا برای کودکان در ایجاد عادت به خواندن، و از آنجایی که تاکنون پژوهش خاصی در این زمینه انجام نشده، پژوهش حاضر هم نوآوری لازم را دارد و هم انجام آن ضروری به نظر میرسد.
https://readingj.uok.ac.ir/article_53836_229887b2e7ae7801cf9f63a9d378efa7.pdf
2017-11-22
57
68
خواندن
قصهگویی
دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی
شهرستان بابل
حسن
مقدسزاده
1
شیراز
LEAD_AUTHOR
فرزانه
رئیسی
f.raeesi@gmail.com
2
شیراز
AUTHOR
هاجر
صفاهیه
h.safahieh@gmail.com
3
شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی خواندن در آثار یک نویسنده: مطالعه موردی داستانهای مصطفی مستور
هدف: هدف از نگارش این مقاله بیان نمونههایی از مصادیق خواندن در آثار یک نویسندهی ایرانی – مصطفی مستور - و بررسی جایگاه خواندن در آثار وی است. روش: این مقاله به شیوهی کتابخانهای و با نقل شواهد از متن داستانهای نویسنده نگاشته شده است. یافتهها: شیوهی پرداختن به مقولهی خواندن در آثار مصطفی مستور به دو صورت نمود مییابد: اشارهی مستقیم به خواندن و وقوع فعل خواندن میان شخصیتهای داستان، و دیگری اشارهی غیرمستقیم به خواندن و استفاده از کتاب به منظور پیشبرد داستان و یا توصیف صحنه. هریک از این دو شیوه در جای خود اثربخش بوده و میتوان گفت نویسنده توانسته حضور کتاب و اهمیت "خواندن" را در آثار خود نشان دهد. نتایج: حضور عنصر "کتاب" در سیر داستان، علاوه بر اینکه حاکی از اهمیت آن در نظر نویسنده است بلکه بدان معناست که "کتاب" و "خواندن" در زندگی جریان دارد. داستانها، خط طبیعی خود را طی میکنند و بیهیچ مبالغه و تظاهر و به دور از شعارزدگی، حضور کتاب را در بستر زندگی روایت میکنند، گویی که کتاب و خواندن جزء لاینفک زندگی است. بنابراین اغراق نیست اگر مصطفی مستور را نویسندهای دانست که با داستانهای خود "خواندن" را ترویج داده و وی را "مروج خواندن" نامید.
https://readingj.uok.ac.ir/article_53837_1f49cf9981d74095fd24d8be95af8d36.pdf
2017-11-22
69
85
کتاب
مطالعه
خواندن
مصطفی مستور
داستانهای فارسی
زینب
صفوی
safavi2009@gmail.com
1
تهران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Reader-Response Approach: Critical Concepts and Methodology in Phenomenological Reading Theory
Background: Reader-oriented approach met its climax in cultural and literary theory in the late 1970s. Its origins could be traced back to the early 1930s when attention to the reading process emerged as a reaction against the rejection of the reader’s role in creating meaning. From a philosophical view, reader-oriented criticism has its roots in Edmund Husserl’s phenomenology and Hans-Georg Gadamer’s hermeneutics. As with Husserl’s ‘bracketing’ of the real object, the actual historical context of the text, its author, conditions of production and readership are ignored; however, phenomenological criticism aims at a wholly ‘immanent’ reading of the text, thoroughly unaffected by anything outside it. Purpose: The present study, while demonstrating the critical concepts and methodology of the reception theory, seeks to shed light on the significant role played by the reader in the corresponding approaches. Method: The present study compatibly provides a close analysis which consists of selection and discussion of theoretical and descriptive material as well as a detailed comparison of theories in terms of their applicability. The research method of the present paper is thus library-based and categorized as theoretical study; correspondingly, the present paper will be entirely literature-based in that, in the academic library research, the conclusions are based on the analysis of data of a particular area. Findings: Louise M. Rosenblatt’s categorization of Efferent and Aesthetic Readings, and her concepts of Determinate and Indeterminate Meanings proved to be of central significance to the reader-oriented approach. Similarly, Hans Robert Juass’s ‘Horizons of Expectation’ and his idea concerning three ways of reaction to the texts including Negation, Assimilation, and Creation, together with Wolfgang Iser’s dichotomy of the Implied and Actual Reader and his innovative concepts of Concretization and Gaps played a highly influential role in the development of this approach. Moreover, attention should be paid to major contemporary figures including Stanley Fish and his notion of Affective Stylistics and Interpretive Community, Norman Holland and the idea of threefold stages of reading including Defense-Fantasy-Transformation, David Bleich and his definition of Experience-Oriented Interpretations, and Gerald Prince with his concept of triplet Real-Virtual-Ideal Readers. Results: Reader-response theory could be categorized into several modes including: 1) “Transactional” approach used by Louise Rosenblatt and Wolfgang Iser 2) “Historical context” favored by Hans Robert Juass 3) “Affective stylistics” presented by Stanley Fish 4) “Psychological” approach employed by Norman Holland 5) “Subjective” approach in the work of David Bleich 6) “Social” approach in the mature works of Stanley Fish 7) “Textual” approach in the work of Gerald Prince Implications: The mechanism of the process of reading could be more elaborated if explored in terms of the main concepts of the approaches of the reception theory. Originality: The present study emphasizes the role played by the “reader” in the reading process and the significance of the reader in the construction of meaning, which has been argued for in all the approached investigated.
https://readingj.uok.ac.ir/article_53838_e4a49377232c95df49dc10f9a780546c.pdf
2017-11-22
87
98
Reader-response approach
Phenomenology
Interpretation
Reading
text
implied reader
actual reader
بختیار
سجادی
1
گروه زبان و ادبیات کردی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
Normal and Abnormal Reading: Phonology and Dyslexia
Background:In this article we review some experimental, modeling, and neuropsychological findings on normal and abnormal reading. We mainly focus on single word reading as a mature area in scientific studies of reading. Purpose:The aim of the current review study was to show the importance of theories and models that have taken into account the cognitive, specifically phonological, processes in reading. Looking at factors playing roles in reading can be helpful in tackling literacy problems. Method:Interdisciplinary studies on reading have focused on the role of phonology as revealed by psychological experiments, lesion studies, connectionist modeling. Some words can be recognized and produced easier than others, as shown by the differences between acquired and developmental dyslexia and between surface and deep (phonological) dyslexia. Findings: The dual-route model of reading assumes two routes for single word reading: a lexical route for reading exception words, such as have or pint in which no direct correspondences exist between print and sound, and a sub-lexical route for reading regular words such as save and mint and non-words such as nust. Consequently, impairment to each one of these routes leads to a specific kind of dyslexia, discussed latter. The connectionist model of word consists just one process but can successfully read regular and irregular words as well as non-words. Results: Phonological dyslexia is caused by an impairment, either acquired or developmental, leading to difficulties in reading non-words. Another form of dyslexia is known as surface dyslexia which is caused by impairment, again acquired or developmental, leading to difficulties in reading exception words. Implications: These studies even go beyond the phonological awareness. The effect of training has also been shown by connectionist modeling, where the effect of intervention in phonological representation declines sharply once training to read has begun. Originality/Value: Taken together, recent studies have shown the importance of phonology in reading, despite ongoing debates about the true nature of the phonological deficit in poor reading.
https://readingj.uok.ac.ir/article_53840_55c5d27828dea11b629ef93af7b7aff4.pdf
2017-11-22
99
112
Reading
Phonology
Dyslexia
Connectionism
احمد
سهرابی
1
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
LEAD_AUTHOR
سانیار
سهرابی
2
سنندج
AUTHOR