TY - JOUR ID - 61157 TI - بررسی میزان همخوانی منابع موجود در ایستگاه‌های مطالعه با نیازهای اطلاعاتی مراجعان آنها در شهر بوشهر JO - دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی JA - RCLSB LA - fa SN - 2588-4948 AU - مرادی, فاطمه AU - خسروی, عبدالرسول AU - معتمد, نیلوفر AD - کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران AD - استادیار کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران AD - دانشیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - IS - SP - EP - KW - کلیدواژه‌ها: ایستگاه‌های مطالعه KW - نیازهای اطلاعاتی KW - مراجعه‌کنندگان KW - مجموعه‌سازی منابع KW - نیازسنجی DO - N2 - چکیدهمقدمه و هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان همخوانی منابع موجود در ایستگاه‌های مطالعه با نیازهای اطلاعاتی آنها در شهر بوشهر انجام شده است.روش پژوهش‌: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. ابزار گردآوری داده‌ها، مشاهده و پرسشنامه خودایفا بود. جامعه آماری پژوهش مراجعان و استفاده‌کنندگان از طرح «ایستگاه‌های مطالعه» در ۲ مرکز منتخب بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس و بر مبنای فرمول عمومی کوکران، تعداد ۳۰۰ نفر مراجعه‌کننده به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 18 و شاخص‌های توصیفی میانگین، فراوانی، انحراف معیار تجزیه و تحلیل شدند.یافته‌های پژوهش: یافته‌های پژوهش نشان داد که مراجعه‌کنندگان از خدمات ارائه شده و منابع موجود در ایستگاه‌های مطالعه رضایتی کم و در حد متوسط دارند. همچنین وجود کتاب‌های جدید و روزآمد را عامل مهمی در استفاده بیشتر مراجعه‌کنندگان از ایستگاه‌های مطالعه دانستند، و نقش اطلاع‌رسانی و تبلیغات را عامل مهمی در استقبال مراجعه‌کنندگان دانستند. نتیجه‌گیری: از یافته‌های به دست آمده می‌توان نتیجه گرفت که طرح ایستگاه‌های مطالعه به لحاظ تناسب موضوعی مجموعه با نیازهای اطلاعاتی مراجعه‌کنندگان همخوانی ندارد و توجه به نیاز مراجعه‌کنندگان هنگام گزینش منابع، در دراز مدت موجب همخوانی بیشتر مجموعه با نیازهای اطلاعاتی مراجعان خواهد شد. UR - https://readingj.uok.ac.ir/article_61157.html L1 - ER -