TY - JOUR ID - 61159 TI - روند تغییرات علاقه به خواندن و فعالیتهای خارج از مدرسه دانش آموزان پایه چهارم و بررسی نقش آنها در عملکرد خواندن دانش آموزان برپایه داده‌های مطالعات طولی پرلز طی دوره های 2001 الی 2011 JO - دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی JA - RCLSB LA - fa SN - 2588-4948 AU - جعفری, مژگان AU - کیامنش, علیرضا AU - کریمی, عبدالعظیم AD - گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران AD - مدیر مطالعات بین‎المللی تیمز و پرلز ایران، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - IS - SP - EP - KW - مطالعات پرلز KW - علاقه به خواندن KW - فعالیت‎های خواندن خارج از مدرسه KW - معادلات ساختاری DO - N2 - زمینه: در این مطالعه روند تغییرات و نقش متغیرهای علاقه به خواندن و فعالیت‎های خواندن خارج از مدرسه برعملکرد دانش‎آموزان پایۀ چهارم کشور در سه مطالعۀ بین‎المللی انجام شده (پرلز) در سالهای 2001، 2006 و 2011 بررسی شده است. روش/مواد: برای بررسی داده‎های 18599دانش‎آموز پایۀ چهارم که در سه مطالعۀ ادواری پرلز شرکت داشتند از تحلیل عاملی تأییدی، اندازه‎های اثر و مدل‎یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته‌ها و نتایج: یافته‏ ها نشان داد که تغییرات علاقه به خواندن و فعالیت‌های خواندن خارج از مدرسۀ دانش‎آموزان با تغییرات عملکرد خواندن تقریباً هماهنگ است. در فاصلۀ سال‎های 2001 تا 2006 متوسط عملکرد خواندن افزایش یافته، متوسط علاقه به خواندن نیز در سال 2006 نسبت به 2001 افزایش داشته است. روند افزایشی علاقه به خواندن (هر چند جزئی) در سال 2011 نیز ادامه داشته است. متوسط فعالیت‏های خواندن خارج از مدرسۀ دانش ‏آموزان پس از افزایش در سال 2006، در مطالعۀ 2011 نیز افزایشی مختصر داشته است. یافته‎های SEM نشان داد که علاقه به خواندن به صورت مستقیم و غیرمستقیم عملکرد خواندن دانش ‏آموزان را پیش‎بینی می‎کند. توجه به دلایل تغییر جهت علاقه به فعالیت‎های خواندن خارج از مدرسه ضروری است. UR - https://readingj.uok.ac.ir/article_61159.html L1 - ER -