دانشگاه کردستاندوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی2588-49481120171122Historical and Sociological Reflection on Reading as something Problematicتأملی تاریخی- جامعه شناختی در خواندن به مثابه امری پروبلماتیک11053746FAرشید احمدرشعضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیانحسن منتظری خوشدانشجوی دکترای جامعه شناسیJournal Article20171205<strong>Abstract</strong> <br /> In this article, the main theoretical reflection founded on the proposition that, "not being Problematic" of readinghas direct and synergistic relationship with the game of "form" and "life" in Iranian society. It is our contention that in this social and cultural geography, the backwardness of Life from Form, is the effect of Outreach and pandemic of "Traumatic Reading". <br /> Our approach is phenomenological and historical reflection on deconstruction and understanding of the reading process, as historical, sociological constructed. Thus, the authors, making problematic of the "reading" as a fact of cultural, social and historical On the one hand, in fact, meant to turn it into an object and the subject of intellectual and theoretical considerations and also means a deconstruction of the unresolved realm of the readingprocess and on the other hand, avoid of fading and reducing of reading as a social fact into a superficial handy and non-historical fact. And also a yellow one. <br /> <strong>زمینه:</strong> تامل نظری ما در این مقاله بر این گزاره اصلی بنیان نهاده شده است که «ناپروبلماتیک بودن» امر خواندن نسبتی مستقیم و هم افزا با بازی «شکل» و «زندگی» در جامعه ایرانی دارد. در حقیقت ادعای ما این است که در این جغرافیای فرهنگی و اجتماعی، واپس ماندگی زندگی از شکل، عامل و معلول فرادستی و همهگیری «خواندن تروماتیک[1]» است.<br /> <strong>روش/مواد:</strong> روش ما تأمل تاریخی- پدیدارشناختی در واسازی و فهم امر خواندن، بهمثابه برساختی تاریخی- جامعه شناختی است.<br /> <strong>یافتهها و نتایج:</strong> از نظر نویسندگان این مقاله، پروبلماتیک[2] کردن امر «خواندن» بهمثابه یک فکت فرهنگی، اجتماعی و تاریخی از یک طرف، در حقیقت به معنای تبدیل کردن آن به ابژه و موضوع تاملات فکری و نظری و نیز به معنای واسازیِ ساحت ناگشودة امر خواندن است و از طرف دیگر، جلوگیری از فروکاهیدن و فروغلتانیدن امر اجتماعیِ خواندن به امری سطحی، دم دستی، غیرتاریخی، تفننی، غیرکارکردی و زرد است.<br /> <br /> <br /> <br /> [1] - Traumatic، آسیب زا<br /> <br /> <br /> [2] - Problematic، مسألهمند و مشکلدار کردنhttps://readingj.uok.ac.ir/article_53746_9e7cd264fc208a007ca43ffd4704642e.pdfدانشگاه کردستاندوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی2588-49481120171122The effect of family social capital on children's readingبررسی تأثیر سرمایه اجتماعی خانواده بر خواندن فرزندان112353751FAملیحه سلیمیانریزیدانشگاه اصفهانپریسا لرکیدانشگاه اصفهاناعظم بیگ لودانشگاه اصفهانJournal Article20171205<strong>Objective:</strong> Today's social capital to keep pace with economic, human and natural capital, plays a very important role in the growth and development of societies. Since social capital by providing the necessary resources, makes possible the specific action, it can be considered in the formation of specific behavior. In this way, family social capital can be considered as infrastructure in order to create children's habits. The main objective of this study was to investigate the effect of family social capital on children's reading habits. <br /> <br /><strong>Methodology:</strong> This study is a descriptive survey. The study sample included parents of students in Fouladshahr (Esfahan) secondary non-profit schools. The data were collected by a researcher – made questionnaire and according to Morgan sample of 300 random sampling was determined to finally 274 questionnaires were analyzed. Finally, the data were analyzed using SPSS statistical. <br /> <br /><strong>Results:</strong> The results showed a significant relationship between reading achievement of children with some aspects of family social capital. After both structural and cognitive social capital within the family there was a significant relationship with the teenagers reading habits, while social capital outside the family only in Structural dimension was observed a significant relationship with the reading variable. <br /> <br /><strong>Originality/value:</strong> This study considering the importance of reading in the development of society and the family influence on the institutionalization of children's reading habits, has been done.<strong>چکیده</strong><br /> <strong>زمینه</strong>: سرمایه اجتماعی خانواده عاملی در جهت رشد و پیشرفت اجتماعی و ارتقای سرمایه انسانی فرزندان است. علاوه بر این، خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی نقش مهمی در نهادینه کردن امر خواندن در فرزندان ایفا میکند. با توجه به اهمیت سرمایه اجتماعی خانواده در ترغیب و ترویج امر خواندن در فرزندان، تاکنون پژوهشی در این راستا انجام نگرفته است.<br /> <strong>هدف:</strong> سرمایه اجتماعی خانواده را میتوان زیرساختی در جهت ایجاد عادات کودکان به شمار آورد. هدف اساسی این پژوهش، بررسی رابطة سرمایة اجتماعی خانواده و عادات خواندن فرزندان است.<br /> <strong>روش: </strong>روش پژوهش حاضر توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل والدین دانش آموزان مدارس غیر انتفاعی متوسطه اول شهر فولادشهر (استان اصفهان) است. بر اساس جدول مورگان نمونه 300 نفری به روش نمونهگیری تصادفی تعیین شد که در نهایت 274 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته بر مبنای پرسشنامه پژوهش غلامی کوتنایی و قربان نژاد شهرودی (1393) استفاده شد. در پایان دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS در سطح آمار توصیفی (توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی اسپیرمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها: </strong>نتایج پژوهش نشان داد بین برخی از ابعاد سرمایه اجتماعی خانواده و دستاوردهای خواندن فرزندان رابطه معنادار وجود دارد. در بعد سرمایه اجتماعی درون خانواده در دو بخش ساختاری و شناختی، با میزان خواندن نوجوانان رابطه معنادار وجود داشت، در حالیکه در بعد سرمایه اجتماعی بیرون خانواده تنها در بخش ساختاری رابطه معنادار با متغیر خواندن مشاهده شد.<br /> <strong>اصالت و ارزش:</strong> پژوهش حاضر با توجه به اهمیت جایگاه خواندن در رشد و توسعه جامعه و همچنین تأثیر خانواده بر عادات فرزندان از جمله نهادینه کردن امر خواندن انجام گرفته استhttps://readingj.uok.ac.ir/article_53751_a148c9eacb73cedb1ca684e14ecee318.pdfدانشگاه کردستاندوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی2588-49481120171122Reading as a strategy-based skill: a missing link in Iranian education systemخواندن به مثابه یک مهارت راهبردمحور: حلقه مفقوده در نظام آموزشی ایران253553834FAحسین داوریدامغانJournal Article20171209<strong>Background:</strong> Reading as an important skill in the realm of literacy has been accompanied by a great amount of literature. According to the literature on the topic, the strengthening and using this skill involves mastering some strategies which cannot be inevitable in the natural process of reading comprehension. In spite of the practical use of such strategies in English textbooks as first or second language in various societies, we do not know how Persian Reading textbooks in Iranian Education System use such strategies. <br /> <strong>Purpose:</strong> This investigation seak to know whether Persian Reading textbooks had used strategiy based – skill approach to teach reading or not? <br /> <strong>Method:</strong> At first the most significant strategies in the field of reading comprehension skill are descriptively and analytically introduced. Then, to assess their variety and functionality, some lessons of the primary Persian Reading textbooks (grades 3, 4, 5 and 6) are studied. <br /><strong> </strong><strong>Findings:</strong> Based on the findings which show a significant gap between such books and an acceptable situation, it is concluded that teach reading is not a strategy-based skill in such books. Undoubtedly, making use of the findings of such studies which have not been consider, can both be turned into a basis for developing such reading books by textbook developers and be used as a pretext for teaching reading skills by language teachers.<strong>زمینه: </strong>خواندن به مثابه یکی از مهارتهای مهم سوادآموزی در سه دهه اخیر با حجم قابلتوجهی از پژوهشها همراه بوده است. به استناد این پژوهشها، تقویت و بهرهگیری موثر از این مهارت در گرو تسلط فراگیر بر راهبردهایی است که سهم بسزایی در آموزش طبیعی مهارت خواندن و درک مطلب دارد. با توجه به بهرهگیری عملی از این دسته از راهبردها در کتابهای آموزش زبان اول و دوم در جوامع مختلف و بهویژه جوامع انگلیسی زبان، بررسی و تحلیل کتابهای آموزش خوانداری زبان فارسی در نظام آموزشی نشان میدهد که در آموزش این مقوله تا حد قابلتوجهی از راهبردهای موثر این مهارت استفاده نشده است؛ نقصی که ماحصل آن برآورده نشدن اهداف آموزش این مهارت در نظام آموزشی است.<br /> <strong>هدف:</strong> بررسی وضعیت کتابهای خوانداری ابتدایی از نظر توجه به راهبردهای آموزش خواندن هدف اصلی این پژوهش بود.<br /> <strong>روش:</strong> ضمن بررسی توصیفی و تحلیلی مهمترین راهبردهای مطرح در تقویت مهارت خواندن، به روش کیفی و تحلیل متن به ارزیابی تعدادی از درسهای کتابهای خوانداری کلاسهای سوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی پرداخته شده تا میزان تنوع و کارکرد آنها در مقایسه با مهمترین راهبردهای مطرح در این حوزه مقایسه شود.<br /> <strong>یافتهها:</strong>آموزش خواندن در کتابهای خوانداری با رویکرد مهارت راهبردمحور فاصله دارد. بهرهگیری از یافتههای چنین پژوهشهایی که کمتر در حوزه کتابهای آموزش زبان فارسی صورت پذیرفته است، نهتنها میتواند در تألیف کتابهایی از این دست بهره گرفته شود، بلکه بهطور مشخص مدرسان این کتابها میتوانند با درک این کاستی، از این راهبردها در آموزش بهتر مهارت خواندن در کلاسهای خود استفاده نمایند.https://readingj.uok.ac.ir/article_53834_79ec540782dcb2fa0308b6a7961ad138.pdfدانشگاه کردستاندوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی2588-49481120171122How children practice Co-reading in libraries? Case Study on Reading Circle of "House of Librarians for the Promotion of Reading among Children and teenagers"کودکان چگونه با هم خواندن را در کتابخانه تجربه میکنند؟ مطالعه موردی حلقه مطالعاتی کودکان خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن375553835FAشهرزاد مقصودینسبتهرانفاطمه فهیمنیاتهرانمریم ناخداتهرانJournal Article20171209Background: Reading books provides children with joy of curiosity satisfaction, discover the unknown, continuous and informal learning, and experience things which are impossible in the real world. Libraries can donate them this joy, by furnishing suitable references and in addition helps them to practice social relations by creating opportunities to read together. <br /><strong>Purpose:</strong> The main goal of this research is "Survey on role of <em><span style="text-decoration: underline;">House of Librarians for the Promotion of Reading among Children and Young People</span></em>'s Reading Circle children, in providing an atmosphere for group reading". The secondary goals of this research are how to perform child-based creative reading in Reading Circles, role of Reading Circles in developing Life Skills, role of Reading Circle in developing critical cerebration among the members and its role in discovering and realizing children information needing <br /><strong>Method:</strong> The approach of this research was qualitative and its method was case study. In this research, Reading Circle (a side program of Librarian House) was selected and its different discovery aspects were studied. We collected data, based on a group interview and observation. <br /><strong>Findings:</strong> Reading Circles, by implementing various reading programs, reading aloud, discuss, games, making handicrafts, performances, etc. makes reading pleasant and social for children. In Reading Circles, reading is creative and Child-Based; Child is not a passive listener and has an active role in reading himself. <br /><strong>Results:</strong> Children develop and improve their social Life Skills by taking part in Reading Circles. They train their critical reasoning in the discussions that are held after or during reading books with each other or with their teacher. An atmosphere without educational environment laws provides children to bring up their questions freely and without fear among their peers and teachers and consequentially find an answer in partnership of group members and their teacher. <br /><strong>Implications:</strong> Content producers (digital, print and audio-visual) can use many of children information needs that arouse during members discussions in order to produce suitable resources. <br /><strong>Value/Originality:</strong> Experience report of Reading Circle and reading in social process in a format that is usable for other researchers is rare in literature. Also, it may be a starting point a new field for other researches. <br /> <strong>زمینه:</strong> کتاب خواندن، لذت ارضای حس کنجکاوی و کشف ناشناختهها، یادگیری مستمر و غیررسمی، و تجربه آنچه ممکن است در دنیای واقعی قابل انجام نباشد را برای کودکان فراهم میکند. کتابخانه با فراهم کردن منابع مناسب میتواند این لذت را به کودکان هدیه دهد و همچنین با ایجاد فرصتی برای با هم بودن کودکان در خواندن، لذت و تجربه شکل دادن ارتباطات اجتماعی را فراهم کند.<br /> <strong>هدف:</strong> بررسی نقش حلقة مطالعاتی کودکان خانه کتابدار کودک و نوجوان در ایجاد فضایی برای خواندن گروهی میان کودکان است؛ بررسی چگونگی اجرای خواندن خلّاق کودکمحور در حلقه مطالعاتی؛ نقش حلقه مطالعاتی در ایجاد مهارتهای زندگی میان اعضا؛ نقش حلقه مطالعاتی در ایجاد مهارت تفکر انتقادی میان اعضا؛ و نقش حلقه مطالعاتی در کشف و درک نیازهای اطلاعاتی کودکان هدف این پژوهش بود. <br /> <strong>روش:</strong> رویکرد این پژوهش کیفی و روش انجام آن مطالعه موردی است. در این پژوهش، حلقه مطالعاتی (از برنامههای جانبی خانه کتابدار) انتخاب، و جنبههای گوناگون آن در یک پژوهش اکتشافی بررسی شد. دادهها براساس مصاحبه گروهی و مشاهده گردآوری، و در مرحله بعد سازماندهی و تفسیر شدند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> حلقه مطالعاتی با اجرای برنامههای متنوع کتابخوانی، بلندخوانی، بحث و گفتگو، بازی، ساخت کاردستی، اجرای نمایش و دیگر فعالیتها، خواندن را به امری دلپذیر و جمعی برای کودکان تبدیل میکند. در حلقه مطالعاتی، خواندن، خلّاق و کودکمحور است. کودک یک شنونده منفعل نیست و خود نقشی فعال در اجرای خواندن دارد.<br /> <strong>نتایج:</strong> کودکان با مشارکت در برنامههای حلقه مطالعاتی مهارتهای زندگی اجتماعی را در خود ایجاد، و تقویت میکنند. آنها با بحث و نقدهایی که پس از خواندن کتاب یا در حین آن با یکدیگر و یا با مربی خود دارند، قدرت استدلال و تفکر انتقادی را در خود پرورش میدهند. فضای بدون قوانین محیطهای آموزشی، این امکان را برای کودکان فراهم میکند تا سؤالات خود را آزادانه و بدون ترس در میان همسالان و مربی مطرح نمایند و با مشارکت اعضای حلقه و مربی پاسخی برای پرسش خود بیابند.<br /> <strong>کاربردهای احتمالی:</strong> تولیدکنندگان محتوا (دیجیتالی، چاپی، و دیداری-شنیداری) میتوانند به بسیاری از نیازهای اطلاعاتی کودکان که از طریق بحثها و گفتگوهای میان اعضای حلقه مطرح میشود، آگاه شده، جهت تولید منابع مناسب استفاده نمایند.<br /> <strong>ارزش/اصالت:</strong> این پژوهش به دلیل مکتوب کردن تجربه حلقه مطالعاتی و خواندن در فرایندی اجتماعی، در قالبی که برای سایر پژوهشگران قابل استفاده باشد، ارزش دارد و شروعی برای سایر کارهای پژوهشی است.https://readingj.uok.ac.ir/article_53835_842c35f3a60b16dd26395744317a6235.pdfدانشگاه کردستاندوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی2588-49481120171122Reading with/for children: A Case Study of Fifth Grade Student of Primary School at Babol Cityخواندن با/برای کودکان: مطالعه موردی دانش آموزان پایة پنجم ابتدایی شهرستان بابل576853836FAحسن مقدسزادهشیرازفرزانه رئیسیشیرازهاجر صفاهیهشیرازJournal Article20171209<strong>Background:</strong> Children as future task force in society, require different skills. Many of this skills may be transmitted through reading valuable books. <br /> <strong>Purpose:</strong> The main objective of this study was to identify appropriate methods of reading for children (read with children or for children). <br /> <strong>Method: </strong>Qualitative descriptive and causal-comparative method was conducted through interviews. A sample of 25 participants (fifth grade students from a girls' school in the Babol City) was selected. The book "Ivan to the road" in five ways read for them. In each method, after the end of the story, in the form of a friendly conversation short interview was conducted. <br /> <strong>Findings:</strong> The results showed that among the five methods that used, the method that educator read with children had the highest conception message understanding. In addition, most students prefer to be read in groups and by themselves. Most children prefer parents read for them. <br /> <strong>Results:</strong> In general, the results indicate that children are more interested in group activities and reading in their own particular group. So, we suggest planning activities which create the habit of reading via family and later continue in the public environment by creating reading groups and storytelling. <br /><strong> </strong><strong>Implications: </strong>Our findings can be used by parents, educational system and librarian to plan reading activities for children. <br /><strong> </strong><strong>Value/Originality: </strong>Given the importance of reading with children or for children in making the habit of reading, and since has not been any study in this area, this research is also necessary innovation and it seems to be necessary.<strong>زمینه: </strong>کودکان به عنوان آینده سازان جامعه نیاز به مهارتهای مختلفی دارند که میتوان از راه خواندن کتابهای ارزشمند، این مهارتها را به آنها آموزش داد.<br /> <strong>هدف: </strong>هدف اصلی این پژوهش، شناسایی روش مناسب خواندن برای کودکان (خواندن با کودکان یا برای کودکان) است.<br /> <strong>روش/ مواد: </strong>روش تحقیق، توصیفی از نوع کیفی است و به روش علی- مقایسهای و از طریق مصاحبه انجام شده است. در این پژوهش، تعداد 25 نفر از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی یک مدرسه دخترانه در شهر بابل به عنوان نمونه انتخاب شدند. کتاب "ایوانی رو به جاده" به پنج روش برای آنها خوانده شد. در هر روش پس از پایان داستان، مصاحبهای کوتاه در قالب یک گفتگوی دوستانه توسط مربی با کودکان انجام گرفت و دادههای مستخرج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. <br /> <strong>یافتهها: </strong>یافتههای پژوهش نشان داد که در میان پنج روش مورد استفاده خواندن مربی همراه کودکان به صورت انفرادی بالاترین میزان درک پیام توسط دانشآموزان را داشته است. علاوه بر آن اکثر دانش آموزان تمایل داشتهاند که خواندن به صورت گروهی و توسط خودشان انجام گیرد. اکثر کودکان تمایل دارند خواندن توسط پدر و مادرشان انجام شود.<br /> <strong>نتایج: </strong>کودکان به فعالیتهای گروهی و خواندن و قصهگویی در گروه به ویژه توسط خودشان علاقه بیشتری داشتهاند. بنابراین میتوان با برنامهریزی دقیق، ایجاد عادت به خواندن را از بنیاد خانواده پایهگذاری کرد و بعد در محیطهای عمومی با ایجاد گروههای کتابخوانی و قصهگویی؛ این امر را در آنها نهادینه نمود.<br /> <strong>کاربردهای احتمالی: </strong>نتایج و یافتههای این پژوهش میتواند به اولیا، مدیران آموزش و پرورش و کتابخانهها در برنامهریزی دقیق برای ایجاد عادت به خواندن در کودکان کمک شایانی کند.<br /> <strong>ارزش/اصالت: </strong>با توجه به اهمیت خواندن با کودکان و یا برای کودکان در ایجاد عادت به خواندن، و از آنجایی که تاکنون پژوهش خاصی در این زمینه انجام نشده، پژوهش حاضر هم نوآوری لازم را دارد و هم انجام آن ضروری به نظر میرسد.https://readingj.uok.ac.ir/article_53836_229887b2e7ae7801cf9f63a9d378efa7.pdfدانشگاه کردستاندوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی2588-49481120171122Reading representation in the works of an author: Mostafa Mastor’s storiesبازنمایی خواندن در آثار یک نویسنده: مطالعه موردی داستانهای مصطفی مستور698553837FAزینب صفویتهرانJournal Article20171209<strong>Purpose:</strong> The purpose of this article is to represent examples of reading in the works of an Iranian author- Mostafa Mastor- and to study the place of reading and study in his works. <br /> <strong>Method</strong>: This article is written in a documentary style and in library studies and quotes evidence from the text of the Mastor’s stories. <br /> <strong>Findings</strong>: The way to address the reading subject in the works of Mastor’s is in two ways: a direct reference to the reading and the act of reading by characters of the story, and the other is an indirect reference to reading and using the book to advance the story or describe the scene. Each of these two methods is effective in its own right, and it can be said that the author has shown the presence of the book and the importance of "reading" in his works. <br /> <strong>Results</strong>: The study shows the presence of "book" in the course of Mastor's stories. In addition to reading importance in Mastor's view, that "book" and "reading" are ongoing in life. The stories carry their natural line, without any exaggeration and pretense, and without slogans, narrate the presence of the book in the context of life, as if book and reading is an integral part of life. Therefore, it is not exaggerated if we know Mostafa Mastor as a writer who promotes "reading" with his stories and call him a “reading promoter”.<strong>هدف:</strong> هدف از نگارش این مقاله بیان نمونههایی از مصادیق خواندن در آثار یک نویسندهی ایرانی – مصطفی مستور - و بررسی جایگاه خواندن در آثار وی است.<br /> <strong>روش:</strong> این مقاله به شیوهی کتابخانهای و با نقل شواهد از متن داستانهای نویسنده نگاشته شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> شیوهی پرداختن به مقولهی خواندن در آثار مصطفی مستور به دو صورت نمود مییابد: اشارهی مستقیم به خواندن و وقوع فعل خواندن میان شخصیتهای داستان، و دیگری اشارهی غیرمستقیم به خواندن و استفاده از کتاب به منظور پیشبرد داستان و یا توصیف صحنه. هریک از این دو شیوه در جای خود اثربخش بوده و میتوان گفت نویسنده توانسته حضور کتاب و اهمیت "خواندن" را در آثار خود نشان دهد.<br /> <strong>نتایج:</strong> حضور عنصر "کتاب" در سیر داستان، علاوه بر اینکه حاکی از اهمیت آن در نظر نویسنده است بلکه بدان معناست که "کتاب" و "خواندن" در زندگی جریان دارد. داستانها، خط طبیعی خود را طی میکنند و بیهیچ مبالغه و تظاهر و به دور از شعارزدگی، حضور کتاب را در بستر زندگی روایت میکنند، گویی که کتاب و خواندن جزء لاینفک زندگی است. بنابراین اغراق نیست اگر مصطفی مستور را نویسندهای دانست که با داستانهای خود "خواندن" را ترویج داده و وی را "مروج خواندن" نامید.https://readingj.uok.ac.ir/article_53837_1f49cf9981d74095fd24d8be95af8d36.pdfدانشگاه کردستاندوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی2588-49481120171122Reader-Response Approach: Critical Concepts and Methodology in Phenomenological Reading TheoryReader-Response Approach: Critical Concepts and Methodology in Phenomenological Reading Theory879853838FAبختیار سجادیگروه زبان و ادبیات کردی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانJournal Article20171209<strong>Background: </strong>Reader-oriented approach met its climax in cultural and literary theory in the late 1970s. Its origins could be traced back to the early 1930s when attention to the reading process emerged as a reaction against the rejection of the reader’s role in creating meaning. From a philosophical view, reader-oriented criticism has its roots in Edmund Husserl’s phenomenology and Hans-Georg Gadamer’s hermeneutics. As with Husserl’s ‘bracketing’ of the real object, the actual historical context of the text, its author, conditions of production and readership are ignored; however, phenomenological criticism aims at a wholly ‘immanent’ reading of the text, thoroughly unaffected by anything outside it. <br /> <strong>Purpose: </strong>The present study, while demonstrating the critical concepts and methodology of the reception theory, seeks to shed light on the significant role played by the reader in the corresponding approaches. <br /><strong> </strong><strong>Method: </strong>The present study compatibly provides a close analysis which consists of selection and discussion of theoretical and descriptive material as well as a detailed comparison of theories in terms of their applicability. The research method of the present paper is thus library-based and categorized as theoretical study; correspondingly, the present paper will be entirely literature-based in that, in the academic library research, the conclusions are based on the analysis of data of a particular area. <br /><strong> </strong><strong>Findings: </strong>Louise M. Rosenblatt’s categorization of Efferent and Aesthetic Readings, and her concepts of Determinate and Indeterminate Meanings proved to be of central significance to the reader-oriented approach. Similarly, Hans Robert Juass’s ‘Horizons of Expectation’ and his idea concerning three ways of reaction to the texts including Negation, Assimilation, and Creation, together with Wolfgang Iser’s dichotomy of the Implied and Actual Reader and his innovative concepts of Concretization and Gaps played a highly influential role in the development of this approach. Moreover, attention should be paid to major contemporary figures including Stanley Fish and his notion of Affective Stylistics and Interpretive Community, Norman Holland and the idea of threefold stages of reading including Defense-Fantasy-Transformation, David Bleich and his definition of Experience-Oriented Interpretations, and Gerald Prince with his concept of triplet Real-Virtual-Ideal Readers. <br /><strong> </strong><strong>Results: </strong>Reader-response theory could be categorized into several modes including: <br />1) “Transactional” approach used by Louise Rosenblatt and Wolfgang Iser <br />2) “Historical context” favored by Hans Robert Juass <br />3) “Affective stylistics” presented by Stanley Fish <br />4) “Psychological” approach employed by Norman Holland <br />5) “Subjective” approach in the work of David Bleich <br />6) “Social” approach in the mature works of Stanley Fish <br />7) “Textual” approach in the work of Gerald Prince <br /><strong> </strong><strong>Implications: </strong>The mechanism of the process of reading could be more elaborated if explored in terms of the main concepts of the approaches of the reception theory. <br /><strong> </strong><strong>Originality: </strong>The present study emphasizes the role played by the “reader” in the reading process and the significance of the reader in the construction of meaning, which has been argued for in all the approached investigated.<strong>Background: </strong>Reader-oriented approach met its climax in cultural and literary theory in the late 1970s. Its origins could be traced back to the early 1930s when attention to the reading process emerged as a reaction against the rejection of the reader’s role in creating meaning. From a philosophical view, reader-oriented criticism has its roots in Edmund Husserl’s phenomenology and Hans-Georg Gadamer’s hermeneutics. As with Husserl’s ‘bracketing’ of the real object, the actual historical context of the text, its author, conditions of production and readership are ignored; however, phenomenological criticism aims at a wholly ‘immanent’ reading of the text, thoroughly unaffected by anything outside it.<br /> <br /> <strong>Purpose: </strong>The present study, while demonstrating the critical concepts and methodology of the reception theory, seeks to shed light on the significant role played by the reader in the corresponding approaches. <br /> <strong> </strong><br /> <strong>Method: </strong>The present study compatibly provides a close analysis which consists of selection and discussion of theoretical and descriptive material as well as a detailed comparison of theories in terms of their applicability. The research method of the present paper is thus library-based and categorized as theoretical study; correspondingly, the present paper will be entirely literature-based in that, in the academic library research, the conclusions are based on the analysis of data of a particular area.<br /> <strong> </strong><br /> <strong>Findings: </strong>Louise M. Rosenblatt’s categorization of Efferent and Aesthetic Readings, and her concepts of Determinate and Indeterminate Meanings proved to be of central significance to the reader-oriented approach. Similarly, Hans Robert Juass’s ‘Horizons of Expectation’ and his idea concerning three ways of reaction to the texts including Negation, Assimilation, and Creation, together with Wolfgang Iser’s dichotomy of the Implied and Actual Reader and his innovative concepts of Concretization and Gaps played a highly influential role in the development of this approach. Moreover, attention should be paid to major contemporary figures including Stanley Fish and his notion of Affective Stylistics and Interpretive Community, Norman Holland and the idea of threefold stages of reading including Defense-Fantasy-Transformation, David Bleich and his definition of Experience-Oriented Interpretations, and Gerald Prince with his concept of triplet Real-Virtual-Ideal Readers.<br /> <strong> </strong><br /> <strong>Results: </strong>Reader-response theory could be categorized into several modes including:<br /> 1) “Transactional” approach used by Louise Rosenblatt and Wolfgang Iser<br /> 2) “Historical context” favored by Hans Robert Juass<br /> 3) “Affective stylistics” presented by Stanley Fish<br /> 4) “Psychological” approach employed by Norman Holland<br /> 5) “Subjective” approach in the work of David Bleich<br /> 6) “Social” approach in the mature works of Stanley Fish<br /> 7) “Textual” approach in the work of Gerald Prince<br /> <strong> </strong><br /> <strong>Implications: </strong>The mechanism of the process of reading could be more elaborated if explored in terms of the main concepts of the approaches of the reception theory. <br /> <strong> </strong><br /> <strong>Originality: </strong>The present study emphasizes the role played by the “reader” in the reading process and the significance of the reader in the construction of meaning, which has been argued for in all the approached investigated.https://readingj.uok.ac.ir/article_53838_e4a49377232c95df49dc10f9a780546c.pdfدانشگاه کردستاندوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی2588-49481120171122Normal and Abnormal Reading: Phonology and DyslexiaNormal and Abnormal Reading: Phonology and Dyslexia9911253840FAاحمد سهرابیگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانسانیار سهرابیسنندجJournal Article20171209<strong>Background:</strong>In this article we review some experimental, modeling, and neuropsychological findings on normal and abnormal reading. We mainly focus on single word reading as a mature area in scientific studies of reading. <br /> <strong>Purpose:</strong>The aim of the current review study was to show the importance of theories and models that have taken into account the cognitive, specifically phonological, processes in reading. Looking at factors playing roles in reading can be helpful in tackling literacy problems. <br /><strong> </strong><strong>Method:</strong>Interdisciplinary studies on reading have focused on the role of phonology as revealed by psychological experiments, lesion studies, connectionist modeling. Some words can be recognized and produced easier than others, as shown by the differences between acquired and developmental dyslexia and between surface and deep (phonological) dyslexia. <br /><strong> </strong><strong>Findings: </strong>The dual-route model of reading assumes two routes for single word reading: a lexical route for reading exception words, such as <em>have</em> or <em>pint</em> in which no direct correspondences exist between print and sound, and a sub-lexical route for reading regular words such as <em>save</em> and <em>mint</em> and non-words such as <em>nust</em>. Consequently, impairment to each one of these routes leads to a specific kind of dyslexia, discussed latter. The connectionist model of word consists just one process but can successfully read regular and irregular words as well as non-words. <br /><strong> </strong><strong>Results: </strong>Phonological dyslexia is caused by an impairment, either acquired or developmental, leading to difficulties in reading non-words. Another form of dyslexia is known as surface dyslexia which is caused by impairment, again acquired or developmental, leading to difficulties in reading exception words. <br /><strong> </strong><strong>Implications: </strong>These studies even go beyond the phonological awareness. The effect of training has also been shown by connectionist modeling, where the effect of intervention in phonological representation declines sharply once training to read has begun. <br /><strong> </strong><strong>Originality/Value: </strong>Taken together, recent studies have shown the importance of phonology in reading, despite ongoing debates about the true nature of the phonological deficit in poor reading.<strong>Background:</strong>In this article we review some experimental, modeling, and neuropsychological findings on normal and abnormal reading. We mainly focus on single word reading as a mature area in scientific studies of reading.<br /> <br /> <strong>Purpose:</strong>The aim of the current review study was to show the importance of theories and models that have taken into account the cognitive, specifically phonological, processes in reading. Looking at factors playing roles in reading can be helpful in tackling literacy problems.<br /> <strong> </strong><br /> <strong>Method:</strong>Interdisciplinary studies on reading have focused on the role of phonology as revealed by psychological experiments, lesion studies, connectionist modeling. Some words can be recognized and produced easier than others, as shown by the differences between acquired and developmental dyslexia and between surface and deep (phonological) dyslexia.<br /> <strong> </strong><br /> <strong>Findings: </strong>The dual-route model of reading assumes two routes for single word reading: a lexical route for reading exception words, such as <em>have</em> or <em>pint</em> in which no direct correspondences exist between print and sound, and a sub-lexical route for reading regular words such as <em>save</em> and <em>mint</em> and non-words such as <em>nust</em>. Consequently, impairment to each one of these routes leads to a specific kind of dyslexia, discussed latter. The connectionist model of word consists just one process but can successfully read regular and irregular words as well as non-words.<br /> <strong> </strong><br /> <strong>Results: </strong>Phonological dyslexia is caused by an impairment, either acquired or developmental, leading to difficulties in reading non-words. Another form of dyslexia is known as surface dyslexia which is caused by impairment, again acquired or developmental, leading to difficulties in reading exception words.<br /> <strong> </strong><br /> <strong>Implications: </strong>These studies even go beyond the phonological awareness. The effect of training has also been shown by connectionist modeling, where the effect of intervention in phonological representation declines sharply once training to read has begun.<br /> <strong> </strong><br /> <strong>Originality/Value: </strong>Taken together, recent studies have shown the importance of phonology in reading, despite ongoing debates about the true nature of the phonological deficit in poor reading.https://readingj.uok.ac.ir/article_53840_55c5d27828dea11b629ef93af7b7aff4.pdf