دانشگاه کردستاندوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی2588-49481220180220Crediting of Reading motivation questionnaire (MRQ) among primary school studentsاعتباریابی پرسشنامه انگیزه خواندن (MRQ) در میان دانشآموزان دبستانی12861155FAرضا جعفری هرندیدانشیار گروه علوم تربیتی، دنشکده ادبیات و علوم انسانی، قم، ایرانمجتبی خلیلی زارچیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، قم، ایرانJournal Article20190922<strong>Background</strong>: The importance of reading motivation relies on its relationship to achievement and behavioral outcomes. Reading motivation has been defined as the enduring readiness of a person to initiate reading activities. <br />Purpose: The current research addresses the reliability of the Motivation of Reading questionnaire (MRQ) among primary school student. <br /> <br /><strong>Method</strong>: The research method was descriptive for the purpose of questionnaire development with on an applied-purpose attitude. The population included all the primary school student in grade two of Yazd city in the academic year of 2017-18. The sampling approach was multistage cluster-random and the final sample included 288 students (142 girls, 146 boys). The research instructs were Gutherrie and Wigfield (1997) reading motivation questionnaire (MRQ). In order to analyze the data, mean, standard deviation, validation, factor analyze and reliability checking used. <br /> <br /><strong>Results</strong>: Motivation Of Reading questionnaire (MRQ) had 11 factors and 53 items, and enjoyed acceptable level. CFA, similarly, approved the 11 factor model proposed by questionnaire. In other words, the MRQ was compared in term of face, content, factor, correlation of items, and correlational factors. Also the overall reliability and nine factor reliability of the questionnaire were approved. Therefor, above-mentioned questionnaire can further applied by other researchers investigation teaching due to its psychometric features and strong factorial design.<strong>زمینه:</strong> انگیزه خواندن بر پیشرفت در خواندن و برون دادهای رفتاری آن تکیه دارد. انگیزه خواندن در واقع آمادگی با دوام یک فرد برای آغاز فعالیتهای خواندن است.<br /> هدف: اعتباریابی پرسشنامهی انگیزه خواندن در میان دانشآموزن دبستانی است.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش توصیفی از نوع آزمونسازی و رویکرد آن کاربردی است. جامعه پژوهش تمام دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش شامل 288 دانشآموز دوره دوم ابتدایی (142 دختر، 146 پسر) که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهی انگیزه خواندن گاتری و ویگفیلد (1997) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از میانگین، انحراف معیار و روشهای متعارف آزمونسازی (تعیین روایی، تحلیل عاملی و پایایی) استفاده شد.<br /> <strong>نتایج:</strong> پرسشنامهی انگیزه خواندن دارای 11 مولفه و 53 گویه و از لحاظ روانسنجی از روایی، پایایی و برازندگی خوبی برخوردار است. ساختار عاملی تأییدی نیز، مدل یازده (11) عاملی پیشنهادی پرسشنامه یادشده را تأیید کرد. به عبارت دیگر، پرسشنامه انگیزه خواندن با هر پنج روش روایی؛ صوری، محتوایی، عاملی، همبستگی گویهها و همبستگی مولفهها، روایی پرسشنامه مورد تایید بود. همچنین پایایی کلی و پایایی مولفههای نه گانه پرسشنامه، مورد تایید بود. لذا پرسشنامه فوقالذکر، به دلیل استحکام ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی مناسب، قابلیت استفاده توسط سایر پژوهشگران برای بررسی تدریس را دارا بوده و استفاده از آن پیشنهاد میشود.<br /> دانشگاه کردستاندوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی2588-49481220180220A trend study of changes in reading interest and out-of-school activities of fourth- grade students and their role in student reading performance based on Longitudinal PIRLS Studies data (2001- 2011)روند تغییرات علاقه به خواندن و فعالیتهای خارج از مدرسه دانشآموزان پایه چهارم و بررسی نقش آنها در عملکرد خواندن دانشآموزان برپایه دادههای مطالعات طولی پرلز طی دوره های 2001 الی 2011294961162FAمژگان جعفریدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتعلیرضا کیامنشگروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانعبدالعظیم کریمیمدیر مطالعات بین‎المللی تیمز و پرلز ایران، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایرانJournal Article20190922<strong>Background: </strong>In this study, we reviewed the trend of changes and the role of interest in reading and reading out-of-school activities on the prediction of the performance of 4<sup>th</sup>- grade students, based on international PIRLS studies conducted in 2001, 2006 and 2011. <br /><strong>Method:</strong> The confirmatory factor analysis, effect sizes, and structural equation modeling (SEM) were used to examine the data of 18599 fourth graders who had participated in the three PIRLS studies. <br /> <br /><strong>Findings:</strong>According to the study findings, changes interest in reading and reading out-of-school activities are almost consistent with changes in reading performance. Between 2001 and 2006, the average of reading performance increased, and the average of reading interest in 2006 was also higher than in 2001. The increasing interest in reading (though minor) has continued in 2011 as well. Average of reading out-of-school activities after the increase in 2006 was also a slight increase in the 2011 study. The SEM findings showed that the interest in reading directly and indirectly predicts students' reading performance. Considering the reasons for changing interest in out-of-school reading activities is essential.<strong>زمینه:</strong> در این مطالعه روند تغییرات و نقش متغیرهای علاقه به خواندن و فعالیتهای خواندن خارج از مدرسه برعملکرد دانشآموزان پایۀ چهارم کشور در سه مطالعۀ بینالمللی انجام شده (پرلز) در سالهای 2001، 2006 و 2011 بررسی شده است.<br /> <strong>روش/مواد:</strong> برای بررسی دادههای 18599 دانشآموز پایۀ چهارم که در سه مطالعۀ ادواری پرلز شرکت داشتند از تحلیل عاملی تأییدی، اندازههای اثر و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها و نتایج:</strong> یافتهها نشان داد که تغییرات علاقه به خواندن و فعالیتهای خواندن خارج از مدرسۀ دانشآموزان با تغییرات عملکرد خواندن تقریباً هماهنگ است. متوسط عملکرد خواندن در فاصلۀ سالهای 2001 تا 2006 افزایش یافته و در سال 2006 نسبت به 2001 افزایش داشته است. روند افزایشی علاقه به خواندن (هر چند جزئی) در سال 2011 نیز ادامه داشته است. متوسط فعالیتهای خواندن خارج از مدرسۀ دانشآموزان پس از افزایش در سال 2006، در مطالعۀ2011 نیز افزایش مختصری داشته است. تحلیلهای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که علاقه به خواندن به صورت مستقیم و غیرمستقیم عملکرد خواندن دانشآموزان را پیشبینی میکند. بنابراین، توجه به دلایل تغییر جهت علاقه به فعالیتهای خواندن خارج از مدرسه ضروری است.<br /> دانشگاه کردستاندوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی2588-49481220180220Normalization of Letter-Word Identification in students of Ilam Cityهنجاریابی آزمون شناسایی حرف- کلمه در دانشآموزان شهرستان ایلام506761163FAزینب میهن دوستگروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام0000-0001-9249-4164Journal Article20190922<strong>Purpose:</strong> The aim of this study was to demonstrate reliability and validity of the Persian version of Letter-Word Identification. <br /> <br /><strong>Method:</strong> This research was a descriptive study to evaluate the psychometric properties of a Letter-Word Identification test among students in Ilam, Iran. The study population constituted a set of students in Ilam for the academic years 2013 to 2014. The sample size included 810 students selected by cluster random sampling. <br /> <br /><strong>Findings:</strong> The results of this study illustrate that items of point-biserial correlation were completely positive, except for items 3, 4, 5, and 6. Results determined point-biserial correlation between -0.99 and +0.99 oscillated. Biserial correlation between –1.19 and 2.52 oscillated; average load factor of 0.71 and standard deviation of 0.01, and root mean square (RMS) =0.37 was calculated. <br /><strong>Resualts:</strong> This research is an important contribution to the literature in standard way measurement of Letter-Word Identification applicable to future research. The main limitation of this research was the lack of financial resources to implement the study in a different part of Iran. Another limitation was lack of cooperation between some school administrators and examiners that wasted the researcher’s time and money.<strong>هدف:</strong> هدف از این پژوهش بررسی اعتبار و پایایی نسخۀ فارسی آزمون شناسایی حرف- کلمه است.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع آزمون سازی است که ویژگیهای روانسنجی حرف-کلمه در میان دانشآموزان شهرستان ایلام را مورد بررسی قرار میدهد. جمعیت مورد مطالعه شامل دانشآموزان شهرستان ایلام در سال تحصیلی 93-92 میباشند. حجم نمونه شامل 810 دانشآموز است که به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شده اند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که همبستگی دو رشتهای نقطهای به جز برای سؤالهای 3، 4، 5، و 6 مثبت است. همبستگی دو رشتهای نقطهای بین 99/0- تا 99/0 نوسان دارد. ضرایب دشواری سؤالها بین 19/1- تا 52/2 نوسان دارد. میانگین قدرت تشخیص سؤالها 1 با انحراف استاندارد 014/0 و میانگین بار عاملی سؤالها 71/0 با انحراف استاندارد 01/0 به دست آمد. در نهایت 37/0RMS= ، به دست آمد.<br /> <strong>نتایج:</strong> این تحقیق سهم مهمی در ادبیات پژوهش آینده در زمینۀ استاندارد کردن آزمون شناسایی حرف-کلمه دارد. محدودیت اصلی این پژوهش، عدم توانایی مالی پژوهشگر در اجرای آن برای مناطق مختلف کشور بود. همچنین عدم همکاری برخی از مدیران مدارس با آزمونگران باعث اتلاف زمان و هزینۀ پژوهشگر میشد.دانشگاه کردستاندوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی2588-49481220180220Entertainment-based approaches to promoting and introducing books: A Case Study of the Ketab Bazرویکردهای سرگرمی محور به ترویج و معرفی کتاب: مطالعه موردی برنامه کتابباز688461164FAخدیجه مرادیکتابدارJournal Article20190922<strong>Purpose:</strong> The purpose of this research is to analyze the book program as a routine distributed program on the TV of the Islamic Republic of Iran in the field of books and reading. The reason for choosing this program is its goal of making entertainment and in introducing and promoting the book. <br /> <br /><strong>Method:</strong> The statistical population of the study is all the distributed programs in the first chapter of the Ketab Baz (128 programs) that was collected through the Nasim Network website. The method of research is qualitative content analysis and the data collection tool is a researcher-made checklist. <br /> <br /><strong>Findings:</strong> The results of the study showed that the use of Intimate atmosphere, which connects the concept of third place and also the use of a variety of entertaining approaches can be effective in introducing the book and promoting reading. Using known people and expressing their experiences in reading books and introducing effective books by them can invite people to reading. <br />Content analysis of 128 TV program showed that family and storytelling were the most factor to engage participants in reading books. Peom, literature and history were the priority topics in their reading. And classic works such as Saadi, Hafez declared to be read the most. Gabriel Garcia Marquez's "One Hundred Years of Solitude” was the most effective book which mentioned by participants. Public organizations such as public libraries may use these approaches alike to absurb more clients. And make interested environment to inform people with library services. <br />Lack of contemporary works, lack of introducing libraries and information centers and lack of librarian presence in this program was the most critics we could point to.<strong>هدف:</strong> انجام این پژوهش با هدف تحلیل برنامه کتابباز به عنوان یکی از اولین برنامههای روتین تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در زمینه کتاب و کتابخوانی است. دلیل انتخاب این برنامه توجه به سرگرمی و نشاط در معرفی و ترویج کتاب و کتابخوانی بوده است.<br /> <strong>روش:</strong> جامعه آماری پژوهش کلیه برنامههای پخششده در فصل اول کتابباز است که از طریق وبسایت شبکه نسیم گردآوری شده است. روش انجام پژوهش تحلیل محتوای کیفی و ابزار گردآوری دادهها سیاههوارسی محقق ساخته است.<br /> <strong>نتایج:</strong> استفاده از رویکردهای نشاطآور و سرگرمکننده میتواند در ترویج کتابخوانی مؤثر باشد. استفاده از افراد شناختهشده و بیان تجربههای آنان درباره کتابخوانی و معرفی کتابهای تأثیرگذار توسط آنها میتواند افراد را به کتابخوانی دعوت نماید. تحلیل محتوای 128 برنامه نشان دادکه خانواده در دوران کودکی نقش مؤثر در عادت به خواندن داشته و قصهگویی در دوران پیش از دبستان در تقویت قدرت شنیداری و افزایش تخیل نقش مهمی را ایفا نموده است. شعر، ادبیات و تاریخ به ترتیب اولویتهای خواندن مهمانان را تشکیل داده و آثار نویسندگان کلاسیک ایرانی همچون مولوی، حافظ، سعدی مورد توجه بسیاری از مهمانان بوده است. در ادبیات آثار مارکز و کتاب صدسال تنهایی وی بیشترین تأثیر را بر مهمانان گذاشته و توسط آنها معرفیشده است. نهادهای مختلف فرهنگی که درزمینه کتاب فعالیت میکنند همچون کتابخانههای عمومی که با همه افراد جامعه سروکار دارند میتوانند جهت جذب مخاطب از اینگونه فعالیتها در کتابخانههای خود استفاده نمایند تا کتابخانه از محیط کسلکننده که باعث دوری برخی از افراد میگردد به محیطی شاد و جذاب تبدیل گردد همچنین کتابخانهها میتوانند با چنین برنامههایی همکاری کرده و باعث شناخت بیشتر مردم از خدمات و امکانات این مراکزگردند. عدم معرفی آثار برگزیده نویسندگان مطرح معاصر ایرانی و همچنین معرفی نکردن مراکز مهم مرتبط با کتاب از جمله کتابخانه و عدم مصاحبه با کتابداران میتواند از ضعفهای عمده این برنامه باشد.دانشگاه کردستاندوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی2588-49481220180220Invistigation of the compliance of available resources in study stations with people information needs in Bushehr municipalityبررسی میزان همخوانی منابع موجود در ایستگاههای مطالعه با نیازهای اطلاعاتی مراجعان آنها در شهر بوشهر859961165FAفاطمه مرادیکتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایرانعبدالرسول خسرویاستادیار کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایراننیلوفر معتمددانشیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایرانJournal Article20190922<strong>Purpose: </strong>The present study aimed to consider the compliance of available resources in study stations with people information needs in Bushehr municipality. <br /> <br /><strong>Method: </strong>This is a descriptive and applied study. Data were collected using researcher made questionnaire. The statistical population of the study was the users of the study stations in two selected centers which selected by sampling method and based on Cochran's general formula 300 participants filled out questinnaire. Descriptive statistics such as frequency, standard deviation, and mean were analyzed using SPSS 18 software. <br /><strong>Findings: </strong>Data anlysis showed that the respondents were satisfied at low and intermediate level to the services provided and the available resources at the study stations. Also, they believed the existence of new and up-to-date books as a major factor in the increased use of readers from study stations and advertising has been an important factor in welcoming the visitors. <br /> <br /><strong>Results: </strong>According to the results, it seems that the acquired resources in study stations in Bushehr municipality do not compatible with user's information needs and paying attention to the respondents needs, in the long run, cause more consistency to needs of the customer.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان همخوانی منابع موجود در ایستگاههای مطالعه با نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان آنها در شهر بوشهر انجام شده است.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. ابزار گردآوری دادهها، مشاهده و پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری پژوهش مراجعان و استفادهکنندگان از طرح «ایستگاههای مطالعه» در ۲ مرکز منتخب بود که با روش نمونهگیری در دسترس و بر مبنای فرمول عمومی کوکران، تعداد ۳۰۰ نفر مراجعهکننده به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 18 و شاخصهای توصیفی میانگین، فراوانی، انحراف معیار تجزیه و تحلیل شدند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش نشان داد که مراجعهکنندگان از خدمات ارائه شده و منابع موجود در ایستگاههای مطالعه رضایت کم و در حد متوسط دارند. همچنین وجود کتابهای جدید و روزآمد و نقش اطلاعرسانی و تبلیغات را عامل مهمی در استقبال مراجعهکنندگان دانستند.<br /> <strong>نتایج: </strong>از یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که طرح ایستگاههای مطالعه به لحاظ تناسب موضوعی مجموعه با نیازهای اطلاعاتی مراجعهکنندگان همخوانی ندارد و توجه به نیاز مراجعهکنندگان هنگام گزینش منابع، در دراز مدت موجب همخوانی بیشتر مجموعه با نیازهای اطلاعاتی مراجعان خواهد شد.دانشگاه کردستاندوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی2588-49481220180220Academic Writing Performance and Writing Strategy UseAcademic Writing Performance and Writing Strategy Use10010861220FAسعید رئوفیگروه آموزشی زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان سنندج، ایرانسیف الله رحمانیگروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان سنندج، ایرانمسعود بینندهگروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان سنندج، ایرانJournal Article20191016<strong>Background:</strong> Academic reading and writing proficiency especially in globally accepted languages such as English is a key contributor to university students’ success in any disciplinary area. .Reading and writing strategies play a vital role in the development of reading and writing skills. Despite the rapidly expanding body of research on various aspects of reading and writing, only a few studies have focused on documenting the association between language proficiency and writing or reading strategies. <br /><strong>Purpose:</strong> This article describes a study into university students’ use of writing strategies. The study examined the relationship between writing strategy use and writing proficiency, looking at how three proficiency groups differ in writing strategies. <br /><strong>Methods:</strong> In this cross-sectional survey study, 194 undergraduate students enrolled in an English writing course at a public university took a two-part writing test, followed by a 26-item writing strategy scale. The study employed quantitative data analyses. Descriptive statistics were used for describing the overall use of different writing strategies, and Analysis of Variance (ANOVA) was used to assess the differences in writing strategies among three different writing proficiency groups. <br /><strong>Results:</strong> The students reported a relatively high degree of writing strategy use. The study found that meta-cognitive strategy was the most frequently used strategy. The results also revealed that high writing proficiency group reported a significantly higher level of writing strategy use than middle writing proficiency group who in turn reported a significantly higher usage of these strategies than low writing proficiency one. <br /><strong>Conclusions:</strong> Students with high writing proficiency had higher writing strategy use than those with low writing proficiency. However, further research is needed to confirm these conclusions. <br /><strong>Implication</strong>: The findings have some implications writing instruction. Teachers can help students to improve their writing by teaching appropriate and effective strategies.<strong>Background:</strong> Academic reading and writing proficiency especially in globally accepted languages such as English is a key contributor to university students’ success in any disciplinary area. .Reading and writing strategies play a vital role in the development of reading and writing skills. Despite the rapidly expanding body of research on various aspects of reading and writing, only a few studies have focused on documenting the association between language proficiency and writing or reading strategies.<br /> <strong>Purpose:</strong> This article describes a study into university students’ use of writing strategies. The study examined the relationship between writing strategy use and writing proficiency, looking at how three proficiency groups differ in writing strategies.<br /> <strong>Methods:</strong> In this cross-sectional survey study, 194 undergraduate students enrolled in an English writing course at a public university took a two-part writing test, followed by a 26-item writing strategy scale. The study employed quantitative data analyses. Descriptive statistics were used for describing the overall use of different writing strategies, and Analysis of Variance (ANOVA) was used to assess the differences in writing strategies among three different writing proficiency groups. <br /> <strong>Results:</strong> The students reported a relatively high degree of writing strategy use. The study found that meta-cognitive strategy was the most frequently used strategy. The results also revealed that high writing proficiency group reported a significantly higher level of writing strategy use than middle writing proficiency group who in turn reported a significantly higher usage of these strategies than low writing proficiency one.<br /> <strong>Conclusions:</strong> Students with high writing proficiency had higher writing strategy use than those with low writing proficiency. However, further research is needed to confirm these conclusions.<br /> <strong>Implication</strong>: The findings have some implications writing instruction. Teachers can help students to improve their writing by teaching appropriate and effective strategies.دانشگاه کردستاندوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی2588-49481220180220An investigation of reciprocal teaching on EFL learner's reading comprehensionAn investigation of reciprocal teaching on EFL learner's reading comprehension10912161221FAزهرا طالبیJournal Article20191016<strong>Purpose:</strong> This study investigated the effects of reciprocal teaching on the English reading comprehension and metacognitive reading strategies of Iranian pre-university learners in a reading comprehension classroom.
<strong>Method:</strong> To fulfill the purpose of the study, the participants, included 60 female junior high school students were randomly assigned into two experimental and control groups each consisting of 30 learners. The experimental group was taught through reciprocal teaching while the control group was taught through traditional teaching method. Following a pretest, treatment, and a posttest, the obtained data was analyzed using paired t-test to examine the effects of the independent variables.
<strong>Findings:</strong> The results of the analysis indicated that reciprocal teaching had a significantly positive effect on the English reading comprehension and usage of the four main metacognitive reading strategies of the students. The posttest mean score of the experimental group was significantly higher than that of the control group at 0.05 level. However, less proficient learners reported high favor of the reciprocal strategy compared to the learners with higher level of proficiency. It is noteworthy that both experimental and control group had a better performance on the posttest when compared with the pretest. The findings are discussed as far as effective reciprocal teaching is concerned in a foreign language teaching context.<strong>Purpose:</strong> This study investigated the effects of reciprocal teaching on the English reading comprehension and metacognitive reading strategies of Iranian pre-university learners in a reading comprehension classroom.
<strong>Method:</strong> To fulfill the purpose of the study, the participants, included 60 female junior high school students were randomly assigned into two experimental and control groups each consisting of 30 learners. The experimental group was taught through reciprocal teaching while the control group was taught through traditional teaching method. Following a pretest, treatment, and a posttest, the obtained data was analyzed using paired t-test to examine the effects of the independent variables.
<strong>Findings:</strong> The results of the analysis indicated that reciprocal teaching had a significantly positive effect on the English reading comprehension and usage of the four main metacognitive reading strategies of the students. The posttest mean score of the experimental group was significantly higher than that of the control group at 0.05 level. However, less proficient learners reported high favor of the reciprocal strategy compared to the learners with higher level of proficiency. It is noteworthy that both experimental and control group had a better performance on the posttest when compared with the pretest. The findings are discussed as far as effective reciprocal teaching is concerned in a foreign language teaching context.