%0 Journal Article %T تأملی تاریخی- جامعه شناختی در خواندن به مثابه امری پروبلماتیک %J دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی %I دانشگاه کردستان %Z 2588-4948 %A احمدرش, رشید %A منتظری خوش, حسن %D 2017 %\ 11/22/2017 %V 1 %N 1 %P 1-10 %! تأملی تاریخی- جامعه شناختی در خواندن به مثابه امری پروبلماتیک %K خواندن %K مدرنیتة وارونه %K خواندن پروبلماتیک %K بازی شکل و زندگی %R %X زمینه: تامل نظری ما در این مقاله بر این گزاره اصلی بنیان نهاده شده است که «ناپروبلماتیک بودن» امر خواندن نسبتی مستقیم و هم افزا با بازی «شکل» و «زندگی» در جامعه ایرانی دارد. در حقیقت ادعای ما این است که در این جغرافیای فرهنگی و اجتماعی، واپس ماندگی زندگی از شکل، عامل و معلول فرادستی و همه‌گیری «خواندن تروماتیک[1]» است. روش/مواد: روش ما تأمل تاریخی- پدیدارشناختی در واسازی و فهم امر خواندن، به‌مثابه برساختی تاریخی- جامعه شناختی است. یافته‌ها و نتایج: از نظر نویسندگان این مقاله، پروبلماتیک[2] کردن امر «خواندن» به‌مثابه یک فکت فرهنگی، اجتماعی و تاریخی از یک طرف، در حقیقت به معنای تبدیل کردن آن به ابژه و موضوع تاملات فکری و نظری و نیز به معنای واسازیِ ساحت ناگشودة امر خواندن است و از طرف دیگر، جلوگیری از فروکاهیدن و فروغلتانیدن امر اجتماعیِ خواندن به امری سطحی، دم دستی، غیرتاریخی، تفننی، غیرکارکردی و زرد است.   [1] - Traumatic، آسیب زا [2] -  Problematic، مسأله‌مند و مشکل‌دار کردن %U https://readingj.uok.ac.ir/article_53746_9e7cd264fc208a007ca43ffd4704642e.pdf