ORIGINAL_ARTICLE
اعتباریابی پرسشنامه انگیزه خواندن (MRQ) در میان دانشآموزان دبستانی
زمینه: انگیزه خواندن بر پیشرفت در خواندن و برون دادهای رفتاری آن تکیه دارد. انگیزه خواندن در واقع آمادگی با دوام یک فرد برای آغاز فعالیتهای خواندن است. هدف: اعتباریابی پرسشنامهی انگیزه خواندن در میان دانشآموزن دبستانی است. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع آزمونسازی و رویکرد آن کاربردی است. جامعه پژوهش تمام دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش شامل 288 دانشآموز دوره دوم ابتدایی (142 دختر، 146 پسر) که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهی انگیزه خواندن گاتری و ویگفیلد (1997) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از میانگین، انحراف معیار و روشهای متعارف آزمونسازی (تعیین روایی، تحلیل عاملی و پایایی) استفاده شد. نتایج: پرسشنامهی انگیزه خواندن دارای 11 مولفه و 53 گویه و از لحاظ روانسنجی از روایی، پایایی و برازندگی خوبی برخوردار است. ساختار عاملی تأییدی نیز، مدل یازده (11) عاملی پیشنهادی پرسشنامه یادشده را تأیید کرد. به عبارت دیگر، پرسشنامه انگیزه خواندن با هر پنج روش روایی؛ صوری، محتوایی، عاملی، همبستگی گویهها و همبستگی مولفهها، روایی پرسشنامه مورد تایید بود. همچنین پایایی کلی و پایایی مولفههای نه گانه پرسشنامه، مورد تایید بود. لذا پرسشنامه فوقالذکر، به دلیل استحکام ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی مناسب، قابلیت استفاده توسط سایر پژوهشگران برای بررسی تدریس را دارا بوده و استفاده از آن پیشنهاد میشود.
https://readingj.uok.ac.ir/article_61155_05c4fd287bb35b62af6c8de9c23cc855.pdf
2018-02-20
1
28
اعتباریابی
پرسشنامه انگیزه خواندن
دانشآموزان دبستانی
MRQ
رضا
جعفری هرندی
rjafarih@gmail.com
1
دانشیار گروه علوم تربیتی، دنشکده ادبیات و علوم انسانی، قم، ایران
AUTHOR
مجتبی
خلیلی زارچی
mkhalili4311@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
پینتریچ، پال آر، شانک، دیل اچ (1396). انگیزش در تعلیم و تربیت: نظریهها، تحقیقات و کاربردها. مترجم: شهرآرای، مهرناز. تهران: نشرعلم
1
دلاور، علی (1395). مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد
2
سانتراک، جان دبلیو (1394). روانشناسی تربیتی. ترجمه: عراقچی، مهشید. تهران: رسا
3
کریمی، عبدالعظیم ( 1388). مجموعه داستانهای پرلز 2001 و 2006. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
4
Andreassen, R., and Bråten, I. (2010). Examining the prediction of reading comprehension on different multiple‐choice tests. Journal of Research in Reading, 33(3), 263-283.
5
Anmarkrud, Ø., and Bråten, I. (2009). Motivation for reading comprehension. Learning and Individual Differences, 19(2), 252-256..
6
Baker, L., Afflerbach, P., and Reinking, D. (1996). Developing engaged readers in school and home communities: An overview. In L. Baker, P. Afflerbach and D.Reinking (Eds.), Developing engaged readers in school and home communities (pp.xiiixxvii), Hillsdale, NJ: Erlbaum.
7
Becker, M., McElvany, N., and Kortenbruck, M. (2010). Intrinsic and extrinsic reading motivation as predictors of reading literacy: A longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 102(4), 773. doi:10.1037/a0020084
8
Biancarose, G., & Snow, C. (2004). Reading next: A vision for action and research in middle and high school literacy: A report to Carnegie Corporation of New York. Washington DC: Alliance for Excellent Education. http://www.all4ed.org/publications/ReadingNext/index.html
9
Cartwright, K. B., Marshall, T. R., and Wray, E. (2016). A longitudinal study of the role of reading motivation in primary students’ reading comprehension: Implications for a less simple view of reading. Reading Psychology, 37(1), 55–91. doi:10.1080/02702711.2014.991481
10
Curtis, M. E. (2002). Adolescent reading: A synthesis of research. Paper presented at the U.S. Department of Education and the National Institute of Child Health and Human Development. Conference on Adolescent Literacy, Baltimore.
11
Davis, M. H., Tonks, S. M., Hock, M., Wang, W., and Rodriguez, A. (2018). A review of reading motivation scales. Reading Psychology, 39(2), 121-187.
12
De Naeghel, J., Van Keer, H., Vansteenkiste, M., and Rosseel, Y. (2012). The relation between elementary students' recreational and academic reading motivation, reading frequency, engagement, and comprehension: A self-determination theory perspective. Journal of Educational Psychology, 104(4), 1006.
13
Gottfried, A., Fleming, J., and Gottfried, A. (2001). Continuity of academic intrinsic motivation from childhood through late adolescence: A longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 93, 3–13. doi:10.1037/0022-0663.93.1.3.
14
Guthrie, J. T., and Wigfield, A. (1999). How motivation fits into a science of reading. Scientific studies of reading, 3(3), 199-205.
15
Guthrie, J. T., and Wigfield. A.(2000). Engagement and motivation in reading. In M. L. Kamil (Ed), Handbook of reading research (Vol. 3, pp. 403-418). Mahwah. NJ: Erlbaum Associates.
16
Guthrie, J. T., Hoa, L., Wigfield, A., Tonks, S., and Perencevich, K. (2006). From spark to fire: Can situational reading interest lead to long term reading motivation? Reading Research and Instruction: The Journal of the College Reading Association, 45, 91–117. doi:10.1080/1938807060955844.
17
Guthrie, J. T., McGough, K., and Wigfield, A. (1994). Measuring reading activity: An inventory. (Instructional Resource No.4) Athens, GA: National Reading Research center.
18
Guthrie, J. T., McGough, K., Bennett, L., and Rice, M. E. (1996). Concept-oriented reading instruction: An integrated curriculum to develop motivations and strategies for reading. Developing engaged readers in school and home communities, 165-190.
19
Guthrie, J. T., Wigfield, A., and You, W. (2012). Instructional contexts for engagement and achievement in reading. In S. L. Christenson, A. L. Reschly, and C.Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 601–634). New York: Spring Science. doi:10.1007/978-1-4614-2018-7_29.
20
Guthrie, J., Hoa, L.,Wigfield, A., Tonks, S., Humenick, N., and Little, E(2007). Reading motivation and reading comprehension growth in the later elementary years. Contemporary Educational Psychology. 32, 282-313. Doi: 10.1016/j. cedpsych.2006.05.004.
21
Ho, A. N., and Guthrie, J. T. (2013). Patterns of association among multiple motivations and aspects of achievement in reading. Reading Psychology, 34, 101–147. doi:10.1080/02702711.2011.596255.
22
Hornstra, L., van der Veen, I., Peetsma, T. and Volman, M. (2013) Developments in motivation and achievement during primary school: A longitudinal study on group-specific differences. Learning and Individual Differences 31(1):195-204
23
Hu, L. and Bentler, P.(1999). Cut off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
24
Klauda, S. L., and Guthrie, J. T. (2015). Comparing relations of motivation, engagement, and achievement among struggling and advanced adolescent readers. Reading and Writing, 28(2), 239–269. doi:10.1007/s11145-014-9523-2.
25
Law, Y. K. (2009). The role of attribution beliefs, motivation and strategy use in Chinese fifth-graders’ reading comprehension. Educational Research, 51(1),77–95. doi:10.1080/00131880802704764
26
Lepper, M. R., Hodell, M. (1989). Intrinsic motivation in the classroom. In C. Ames (Eds.), research on motivation in education 3, pp. 73-105. San Diego, CA: Academic Press
27
Medford, E., and McGeown, S. P. (2012). The influence of personality characteristics on children’s intrinsic reading motivation. Learning and Individual Differences, 22(6), 786–791. doi:10.1016/j.lindif.2012.06.002
28
Meece, J. L., and Miller, S. D. (2001). Longitudinal Analysis of Elementary School Students’ Achievement Goals in Literacy Activities. Contemporary Educational Psychology, 26, 454-480. https://doi.org/10.1006/ceps.2000.1071
29
motivation and reading comprehension growth in the later elementary years. Contemporary Educational Psychology, 32, 282–313. doi:10.1016/j.cedpsych .2006.05.004.
30
Mucherah, W., and Yoder, A. (2008). Motivation for reading and middle school students’ performance on standardized testing in reading. Reading Psychology, 29(3), 214–235. doi:10.1080/02702710801982159
31
Otis, N., Grouzet, F., and Pelletier, L. (2005). Latent motivational change in an academic setting: A 3-year longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 97, 170–183. doi:10.1037/0022-0663.97.2.170.
32
Paris, S. G., and Oka, E. R. (1986). Children’s reading strategies, metacognition, and motivation. Developmental Review, 6(1), 25–56. doi:10.1016/0273-2297(86)90002-X
33
park, J. Y. (2012). A different kind of reading instruction: Using visualizing to bridge reading comprehension and critical literacy. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 55(7), 629-640.
34
Park, Y. (2011). How motivational constructs interact to predict elementary reading, Scientific Studies of Reading, 3(3), 199–205. doi:10.1207/s1532799xssr0303_1
35
Retelsdorf, J., Koller, O., and M€oller, J. (2011). On the effects of motivation on reading performance growth in secondary school. Learning and Instruction, 21(4), 550–559. doi:10.1016/j.learninstruc.2010.11.001
36
Schaffner, E., Philipp, M., and Schiefele, U. (2016). Reciprocal effects between intrinsic reading motivation and reading competence? A cross-lagged panel model for academic track and nonacademic track students. Journal of Research in Reading, 39(1), 19–36. doi: 10.1111/1467-9817.12027
37
Schaffner, E., Schiefele, U., andUlferts, h. (2013). Reading amount as a mediator of the effects of intrinsic and extrinsic reading motivation on reading comprehension. Reading Reasearch Quarterly, 48, 369-385. Doi:10.1002/rrq.52
38
Schiefele, U., Schaffner, E., Moller, J., and Wigfield. A. (2012). Dimensions of reading motivation and their reation to reading behavior and competence. Reading Reasearch Quarterly, 47, 427-463. Doi: 10.1002/RRQ.030.
39
Schumacker, R. E., and Lomax, R.G. (1996). A beginner’s guide to structural equation modeling. New Jersey: Lawrance Erlbaum Association.
40
Shultz, K. S., and Whitney, D. J. (2005). Measurement theory in action: case studies and exercises. Sage Publications.
41
Taboada, A., Tonks, S. M., Wigfield, A., and Guthrie, J. T. (2009). Effects of motivational and cognitive variables on reading comprehension. Reading and Writing, 22(1), 85. doi:10.1007/s11145-008-9133-y
42
Walker, C. O., Greene, B. A., and Mansell, R. A. (2006). Identification with Academics, Intrinsic/Extrinsic Motivation, and Self-Efficacy as Predictors of Cognitive Engagement. Learning and Individual Differences, 16, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2005.06.004
43
Wang, J. H. Y., and Guthrie, J. T. (2004). Modeling the effects of intrinsic motivation, extrinsic motivation, amount of reading, and past reading achievement on text comprehension between U.S. and Chinese students. Reading Research Quarterly, 39(2), 162–186. doi:10.1598/RRQ.39.2.2
44
Wigfield, A., and Eccles, J. S. (1994). Children’s competence beliefs, achievement values, and general self esteem: Change across elementary and middle school. Journal of Early Adolescence, 14, 107–138.
45
Wigfield, A., Guthrie, J. T., Tonks, S., and Perencevich, K. (2004). Children’s motivation for reading: Domain specificity and instructional influences. The Journal of Educational Research, 97, 299–309. doi:10.3200/JOER.97.6.299-310.
46
ORIGINAL_ARTICLE
روند تغییرات علاقه به خواندن و فعالیتهای خارج از مدرسه دانشآموزان پایه چهارم و بررسی نقش آنها در عملکرد خواندن دانشآموزان برپایه دادههای مطالعات طولی پرلز طی دوره های 2001 الی 2011
زمینه: در این مطالعه روند تغییرات و نقش متغیرهای علاقه به خواندن و فعالیتهای خواندن خارج از مدرسه برعملکرد دانشآموزان پایۀ چهارم کشور در سه مطالعۀ بینالمللی انجام شده (پرلز) در سالهای 2001، 2006 و 2011 بررسی شده است. روش/مواد: برای بررسی دادههای 18599 دانشآموز پایۀ چهارم که در سه مطالعۀ ادواری پرلز شرکت داشتند از تحلیل عاملی تأییدی، اندازههای اثر و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتهها و نتایج: یافتهها نشان داد که تغییرات علاقه به خواندن و فعالیتهای خواندن خارج از مدرسۀ دانشآموزان با تغییرات عملکرد خواندن تقریباً هماهنگ است. متوسط عملکرد خواندن در فاصلۀ سالهای 2001 تا 2006 افزایش یافته و در سال 2006 نسبت به 2001 افزایش داشته است. روند افزایشی علاقه به خواندن (هر چند جزئی) در سال 2011 نیز ادامه داشته است. متوسط فعالیتهای خواندن خارج از مدرسۀ دانشآموزان پس از افزایش در سال 2006، در مطالعۀ2011 نیز افزایش مختصری داشته است. تحلیلهای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که علاقه به خواندن به صورت مستقیم و غیرمستقیم عملکرد خواندن دانشآموزان را پیشبینی میکند. بنابراین، توجه به دلایل تغییر جهت علاقه به فعالیتهای خواندن خارج از مدرسه ضروری است.
https://readingj.uok.ac.ir/article_61162_f85e9ca085011802b41e51fe60b4045a.pdf
2018-02-20
29
49
مطالعات پرلز
علاقه به خواندن
خواندن خارج از مدرسه
معادلات ساختاری
مژگان
جعفری
mozhgan.jafary@srbiau.ac.ir
1
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
LEAD_AUTHOR
علیرضا
کیامنش
a.kiamanesh@srbiau.ac.ir
2
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
AUTHOR
عبدالعظیم
کریمی
karimi@rie.ir
3
مدیر مطالعات بین‎المللی تیمز و پرلز ایران، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران
AUTHOR
احمدی، س.؛ رستمیتبار، ص. (1395) موفقیت تحصیلی و انگیزۀ پیشرفت. تهران: گیوا.
1
سیف، ع.ا. (1392). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش هفتم). تهران: دوران.
2
قائد امینی، ر.؛ کیامنش، ع.ر. و قربانی، ر. (1393) رابطه بین وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده، فعالیتهای خواندن در خانه، خودپنداره و نگرش دانشآموزان به خواندن با عملکرد سواد خواندن دانشآموزان (براساس مطالعات پرلز 2006). پژوهش در برنامهریزی درسی، 11، 103-88.
3
کریمی، ع. (1391). بررسی اجمالی نتایج مطالعۀ بینالمللی پیشرفت سوادخواندن (PIRLS)2011. مرکز ملّی مطالعات تیمز و پرلز. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
4
کبیری، م. و شوند غربی، ا. (1388). معرفی تحلیلهای چند گروهیِ مدل معادلات ساختاری و تبیین جایگاه آن در روانسنجی. مجموعه مقالات نخستین همایش منطقهای روانسنجی ایران.
5
لطفآبادی، ح. (1389) روانشناسی تربیتی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعۀ علوم انسانی.
6
مرکز ملّی مطالعات بینالمللی تیمز و پرلز، http://timsspirls.ir
7
Byrne, B. M. (2010). Sructural equation modeling with AMOS, Basic concepts, applications, and programming (2nd. edition). Routledge, UK.
8
Chu, S. K. W; Tse, Sh. K.; Loh, E. K. Y. and Chow, K. (2011). Collaborative inquiry project-based learning: Effects on reading ability and interests. Library and Information Science Research, 33, 3, 236-243
9
Gonzalez, E. j. and Kennedy, A. M. (2003). PIRLS 2001 User Guide for the International Database. International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.
10
Kirmizi, F. S. (2010). Relationship between reading comprehension strategy use and daily free reading time. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4752–4756
11
Menachem, Y. (2015). Enhancing reading comprehension of expository texts in English among students with learning disabilities: main findings. Procedia, Social and behavioral sciences, 209, 303-309
12
Metsäpelto, R. L.; Silinskas, G.; Kiuru, N.; Poikkeus. A .M. ; Pakarinen, E.; Vasalampi, K.; Lerkkanen, M. K. and Nurmi, J. E. (2017). Externalizing Behavior Problems and Interest in Reading as Predictors of Later Reading Skills and Educational Aspirations. Contemporary Educational Psychology, http: // dx.doi.org /10.1016 / j.cedpsych .2017.03.009
13
Mullis, I.V.S.; Martin, M.O.; Foy, P. and Drucker, K. (2012). PIRLS 2011 international Results in reading. TIMSS and PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College
14
Mullis, I. V.S. and Martin, M. O. (2013). PIRLS 2016 Assessment Framework.TIMSS and PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College and International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA)
15
Retelsdorf, J.; Koller, O. and Moller, J. (2014). Reading achievement and reading self-concept-Testing the reciprocal effects model. Learning and Individual Differences, 29, 21-30
16
Ro, E. (2016). Exploring teachers’ practices and students’ perceptions of the extensive reading approach in EAP reading classes, Journal of English for academic purposes, 22, 32-41.
17
Yukselir, C. (2014). An Investigation into the reading strategy use of EFL pre-class students, Procedia, Social and behavioral sciences, 158, 65-72
18
ORIGINAL_ARTICLE
هنجاریابی آزمون شناسایی حرف- کلمه در دانشآموزان شهرستان ایلام
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اعتبار و پایایی نسخۀ فارسی آزمون شناسایی حرف- کلمه است. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع آزمون سازی است که ویژگیهای روانسنجی حرف-کلمه در میان دانشآموزان شهرستان ایلام را مورد بررسی قرار میدهد. جمعیت مورد مطالعه شامل دانشآموزان شهرستان ایلام در سال تحصیلی 93-92 میباشند. حجم نمونه شامل 810 دانشآموز است که به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شده اند. یافتهها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که همبستگی دو رشتهای نقطهای به جز برای سؤالهای 3، 4، 5، و 6 مثبت است. همبستگی دو رشتهای نقطهای بین 99/0- تا 99/0 نوسان دارد. ضرایب دشواری سؤالها بین 19/1- تا 52/2 نوسان دارد. میانگین قدرت تشخیص سؤالها 1 با انحراف استاندارد 014/0 و میانگین بار عاملی سؤالها 71/0 با انحراف استاندارد 01/0 به دست آمد. در نهایت 37/0RMS= ، به دست آمد. نتایج: این تحقیق سهم مهمی در ادبیات پژوهش آینده در زمینۀ استاندارد کردن آزمون شناسایی حرف-کلمه دارد. محدودیت اصلی این پژوهش، عدم توانایی مالی پژوهشگر در اجرای آن برای مناطق مختلف کشور بود. همچنین عدم همکاری برخی از مدیران مدارس با آزمونگران باعث اتلاف زمان و هزینۀ پژوهشگر میشد.
https://readingj.uok.ac.ir/article_61163_c2aca3c54489467ddb7f6be68c1aeb3d.pdf
2018-02-20
50
67
هنجاریابی
حرف-کلمه
مدل راش
دانشآموزان
تحلیل عاملی
زینب
میهن دوست
xozns2006@yahoo.com
1
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
LEAD_AUTHOR
امبرتسون، س، ای؛ رایس، ا، پی. (1388). نظریههای جدید روانسنجی برای روان شناسان ترجمه حسن پاشا شریفی، ولی الله فرزاد، حبیبی عسگرآبادی، بلال ایزانلو.- تهران: انتشارات رشد.
1
کرول، د. د. (1391). روان شناسی زبان (ترجمه حشمت اله صباغی). تهران: رشد.
2
لرنر، ژ. (1384). ناتوانیهای یادگیری، نظریهها، تشخیص و راهبردهای تدریس ترجمه عصمت دانش.- تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
3
لوریا، ا.ر. (1390). زبان و شناخت ترجمه حبیب الله قاسم زاده.- تهران: ارجمند.
4
والاس، و؛ مک لافلین، ج.ج. (1376). ناتوانیهای یادگیری مفاهیم و ویژگیها (ترجمه م. تقی منش طوسی). مشهد: آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی
5
وودکوک، ر.د؛ مدر، ن؛ اسکرنک، ف.ا. (1392). مجموعه آزمونهای تشخیصی خواندن ترجمۀ زینب میهن دوست.- تهران: شرکت هوش آزمای نوید.
6
Baker, F.B. (1992). Equating tests under the graded response model. Applied Psychological Measurement, 16, 87-96.
7
Mihandoost, Z; Habibah, E; Sharifah, M.N; Rosnaini, M. (2012). The Effectiveness of the Barton Intervention program on reading skills of dyslexia students. Journal of Pertanika Social Sciences & Humanities, 20(2), 475-492.
8
Mihandoost, Z. (2014). Association among self-awareness, feelings and reading skills in elementary school students. Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol.112, 7 February 2014, Pages 652-655.
9
Rasch, G. (1960). Probabilistic models for some intelligence and attainment tests. Chicago: University of Chicago Press.
10
Woodcock, R. W., Mather, N., & Schrank, F. A. (2004). Diagnostic Reading Battery. USA: Riverside Publishing.
11
ORIGINAL_ARTICLE
رویکردهای سرگرمی محور به ترویج و معرفی کتاب: مطالعه موردی برنامه کتابباز
هدف: انجام این پژوهش با هدف تحلیل برنامه کتابباز به عنوان یکی از اولین برنامههای روتین تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در زمینه کتاب و کتابخوانی است. دلیل انتخاب این برنامه توجه به سرگرمی و نشاط در معرفی و ترویج کتاب و کتابخوانی بوده است. روش: جامعه آماری پژوهش کلیه برنامههای پخششده در فصل اول کتابباز است که از طریق وبسایت شبکه نسیم گردآوری شده است. روش انجام پژوهش تحلیل محتوای کیفی و ابزار گردآوری دادهها سیاههوارسی محقق ساخته است. نتایج: استفاده از رویکردهای نشاطآور و سرگرمکننده میتواند در ترویج کتابخوانی مؤثر باشد. استفاده از افراد شناختهشده و بیان تجربههای آنان درباره کتابخوانی و معرفی کتابهای تأثیرگذار توسط آنها میتواند افراد را به کتابخوانی دعوت نماید. تحلیل محتوای 128 برنامه نشان دادکه خانواده در دوران کودکی نقش مؤثر در عادت به خواندن داشته و قصهگویی در دوران پیش از دبستان در تقویت قدرت شنیداری و افزایش تخیل نقش مهمی را ایفا نموده است. شعر، ادبیات و تاریخ به ترتیب اولویتهای خواندن مهمانان را تشکیل داده و آثار نویسندگان کلاسیک ایرانی همچون مولوی، حافظ، سعدی مورد توجه بسیاری از مهمانان بوده است. در ادبیات آثار مارکز و کتاب صدسال تنهایی وی بیشترین تأثیر را بر مهمانان گذاشته و توسط آنها معرفیشده است. نهادهای مختلف فرهنگی که درزمینه کتاب فعالیت میکنند همچون کتابخانههای عمومی که با همه افراد جامعه سروکار دارند میتوانند جهت جذب مخاطب از اینگونه فعالیتها در کتابخانههای خود استفاده نمایند تا کتابخانه از محیط کسلکننده که باعث دوری برخی از افراد میگردد به محیطی شاد و جذاب تبدیل گردد همچنین کتابخانهها میتوانند با چنین برنامههایی همکاری کرده و باعث شناخت بیشتر مردم از خدمات و امکانات این مراکزگردند. عدم معرفی آثار برگزیده نویسندگان مطرح معاصر ایرانی و همچنین معرفی نکردن مراکز مهم مرتبط با کتاب از جمله کتابخانه و عدم مصاحبه با کتابداران میتواند از ضعفهای عمده این برنامه باشد.
https://readingj.uok.ac.ir/article_61164_717f07ff80ca2f5637244e248c3d8760.pdf
2018-02-20
68
84
سرگرمی
کتابباز
کتابخوانی
معرفی کتاب
خدیجه
مرادی
khadijemorady@gmail.com
1
کتابدار
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان همخوانی منابع موجود در ایستگاههای مطالعه با نیازهای اطلاعاتی مراجعان آنها در شهر بوشهر
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان همخوانی منابع موجود در ایستگاههای مطالعه با نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان آنها در شهر بوشهر انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. ابزار گردآوری دادهها، مشاهده و پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری پژوهش مراجعان و استفادهکنندگان از طرح «ایستگاههای مطالعه» در ۲ مرکز منتخب بود که با روش نمونهگیری در دسترس و بر مبنای فرمول عمومی کوکران، تعداد ۳۰۰ نفر مراجعهکننده به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 18 و شاخصهای توصیفی میانگین، فراوانی، انحراف معیار تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مراجعهکنندگان از خدمات ارائه شده و منابع موجود در ایستگاههای مطالعه رضایت کم و در حد متوسط دارند. همچنین وجود کتابهای جدید و روزآمد و نقش اطلاعرسانی و تبلیغات را عامل مهمی در استقبال مراجعهکنندگان دانستند. نتایج: از یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که طرح ایستگاههای مطالعه به لحاظ تناسب موضوعی مجموعه با نیازهای اطلاعاتی مراجعهکنندگان همخوانی ندارد و توجه به نیاز مراجعهکنندگان هنگام گزینش منابع، در دراز مدت موجب همخوانی بیشتر مجموعه با نیازهای اطلاعاتی مراجعان خواهد شد.
https://readingj.uok.ac.ir/article_61165_594e413453c13d0069f901d3da4b4386.pdf
2018-02-20
85
99
ایستگاههای مطالعه
نیازهای اطلاعاتی
کتابخانههای عمومی بوشهر
فاطمه
مرادی
fatemehmoradi69@yahoo.com
1
کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
LEAD_AUTHOR
عبدالرسول
خسروی
khosravi2422@gmail.com
2
استادیار کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
AUTHOR
نیلوفر
معتمد
motamedn@bpums.ac.ir
3
دانشیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
AUTHOR
اسفندیاریمقدم، علیرضا؛ رزمیشندی، مسعود و نوروزی، یعقوب (۱۳۹۲). کیفیت خدمات کتابخانههای ایران (بررسی پژوهشهای مدل لیبکوآل در ایران). تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی. ۷۴ (۲)، ۱۹۱-۲۰۸.
1
احمدی فصیح، صدیقه (۱۳۸۵). ایجاد و گسترش کتابخانههای آموزشگاهی و نقش کتابخانه در ایجاد عادت مطالعه در دانشآموزان.- تهران: چاپار.
2
حریری، نجلا (۱۳۷۸). بررسی میزان استفاده از مجموعه کتابخانه عمومی امیرکبیر کرج به تفکیک مقولههای موضوعی در سال ۱۳۷۷. فصلنامه پیام کتابخانه، ۹ (۳)، ۲۷- ۳۵.
3
حریری، نجلا؛ اباذری، زهرا و نصیریشفتی، رکسانا (۱۳۹۴). بررسی طرح ایستگاه مطالعه به عنوان اقدامی در جهت توسعه فرهنگی و اجتماعی از دیدگاه کاربران. پژوهش نامه علوم اجتماعی. ۱، ۱۶۳-۱۷۶.
4
شکوهیان، حسن و زبردست، مریم (۱۳۹۰). خدمات اشاعه اطلاعات گزیده در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی ایران: مقایسه با هدف ارائه الگوی مناسب. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. ۹۱، ۹۹-۱۱۷.
5
صادقزاده وایقان، علی؛ حسنزاده محمد و نجفقلینژاد و رجوی، اعظم (۱۳۹۲). اطلاعات و جریان اطلاعات در سازمانها.- تهران: کتابدار.
6
عبدخدا، هیوا و راوند، سامان (۱۳۸۸). بررسی میزان رضایت مراجعین از خدمات کتابخانههای عمومی استان کردستان در سه ماهه سوم. ماهنامه ارتباط علمی، ۲۱ (۳).
7
عربلو، حمید و سیدعلوی، بلال (۱۳۹۰). بررسی تأثیر کتابخانههای سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ترویج فرهنگ کتابخوانی. فصلنامه مطالعات مدیریت شهری. ۳۱ (۷)، 69-78.
8
محمداسماعیل، صدیقه و صالحی فتحآبادی، زهرا (۱۳۹۰). نگاهی به وضعیت مجموعهسازی در کتابخانههای عمومی، مطالعه موردی: کتابخانه عمومی شهر کرمان. کتاب ماه. ۱۵ (۲)، ۹۸-۱۰۵.
9
محمدبیگی، فاطمه و حسنزاده، محمد (۱۳۸۸). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در شهر قزوین با استفاده از ابزار لیب کوال. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. ۱۵ (۵۶)، ۷- ۲۹.
10
مؤتمنی، علیرضا؛ همتی، امین و مرادی، هادی (۱۳۹۱). شناسایی و اولویتبندی موانع جوانان در استفاده از خدمات کتابخانههای عمومی: مطالعه موردی شهرستان سمنان. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. ۱۸ (۴)، ۳۶۳- ۳۸۳.
11
هاشمزاده، محمدجواد؛ دهقانیراینی، حکیمه و نوکاریزی، محسن (۱۳۹۴). نقش کتابخانههای عمومی شهرستان کرمان در توسعه فرهنگ مطالعه کاربران. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی. ۲۱ (۲)، ۲۱۷-۲۳۴.
12
IFLA/UNESCO (1994). Public Library Manifesto. Retrieved July 10, 2015 from: http://www.ifla.org/publications/iflaunesco-public-library-manifesto-1994.
13
Osborne, S. and Gorman, G. E (2006). Community Consultation and Collection Development Policies in Medium-Sized New Zealand Public Libraries. Libri. 56 (2), 73- 82.
14
Swartz, M. and Hendricks, C. (2000). Factors that influence the book selection of student with special Needs. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 43 (7), 608-618.
15
Uohannsen, Carl Custav. (1997). Quality Management in the library and information services secto. Ph.D. Thesis, Arhus school of Business, Department of Total Quality Management.
16
Kundratove, L. (1997) Survey of the degree of user satisfaction with the services provided by the Gemer Library of Rozenava, named after p. - Dobsinky. Knizinice a Informace, 29 (3), 105.
17
Probset, l. (2004). Penn State Libraries: LibQual survey executive summary, Novamber. Retrieved 10 March, 2007 Retrieved from http;// libraries. Pus.edu/publicsevices/reports/LibQual2004Executive Summary. pdf.
18
ORIGINAL_ARTICLE
Academic Writing Performance and Writing Strategy Use
Background: Academic reading and writing proficiency especially in globally accepted languages such as English is a key contributor to university students’ success in any disciplinary area. .Reading and writing strategies play a vital role in the development of reading and writing skills. Despite the rapidly expanding body of research on various aspects of reading and writing, only a few studies have focused on documenting the association between language proficiency and writing or reading strategies. Purpose: This article describes a study into university students’ use of writing strategies. The study examined the relationship between writing strategy use and writing proficiency, looking at how three proficiency groups differ in writing strategies. Methods: In this cross-sectional survey study, 194 undergraduate students enrolled in an English writing course at a public university took a two-part writing test, followed by a 26-item writing strategy scale. The study employed quantitative data analyses. Descriptive statistics were used for describing the overall use of different writing strategies, and Analysis of Variance (ANOVA) was used to assess the differences in writing strategies among three different writing proficiency groups. Results: The students reported a relatively high degree of writing strategy use. The study found that meta-cognitive strategy was the most frequently used strategy. The results also revealed that high writing proficiency group reported a significantly higher level of writing strategy use than middle writing proficiency group who in turn reported a significantly higher usage of these strategies than low writing proficiency one. Conclusions: Students with high writing proficiency had higher writing strategy use than those with low writing proficiency. However, further research is needed to confirm these conclusions. Implication: The findings have some implications writing instruction. Teachers can help students to improve their writing by teaching appropriate and effective strategies.
https://readingj.uok.ac.ir/article_61220_2a34e80c8f6d4e41a6f44c89d77b1dd7.pdf
2018-02-20
100
108
second language writing
language learning strategies
English as a second language
language proficiency
undergraduate students
سعید
رئوفی
raoofisaeed2020@yahoo.com
1
گروه آموزشی زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان سنندج، ایران
LEAD_AUTHOR
سیف الله
رحمانی
2
گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان سنندج، ایران
AUTHOR
مسعود
بیننده
3
گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان سنندج، ایران
AUTHOR
Bai, R., Hu, G., and Gu, P. Y. (2013). The Relationship Between Use of Writing Strategies and English Proficiency in Singapore Primary Schools. The Asia-Pacific Education Researcher, 1-11.
1
Brown, H. D. (2000). Principles of language learning and teaching (4th ed.). White Plains, NY: Addison Wesley Longman.
2
Bruen, J. (2001). Strategies for success: Profiling the effective learner of German. Foreign Language Annals, 34(3), 216-225.
3
Carrell, P. L., and Connor, U. (1991). Reading and writing descriptive and persuasive texts. Modern Language Journal, 75, 314–324.
4
Chamot, A., and El-Dinary, P. B. (1999). Children's learning strategies in language immersion classrooms. The Modern Language Journal, 83(3), 319-338.
5
Cohen, A. D. (1998). Strategies in learning and using a second language.: New York, NY: Longman.
6
Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual Differences in second language acquisition: Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
7
Esmaeili, H. (2002). Integrated reading and writing tasks and ESL students’ reading and writing performance in an English language test. The Canadian Modern Language Review, 58, 599–622. doi:10.3138/cmlr.58.4.599
8
Ferris, D.R. and Hedgcock, J. S. (2005). Teaching ESL composition: Purpose, process, and practice. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
9
Fitzgerald, J. and Shanahan, T. (2000). Reading and writing relations and their development. Educational Psychologist, 35I (1), 39-50.
10
Flower, L., and Hayes, J. R. (1994). A cognitive process theory of writing. In R. B.Ruddell, M. R. Ruddell, and H. Singer (Eds.), Theoretical models and processes of reading (pp. 928-950). Newark, DE: International Reading Association.
11
Green, J. M., and Oxford, R. (1995). A closer look at learning strategies, L2 proficiency, and gender. TESOL quarterly, 29(2), 261-297.
12
He, T-h. (2005). Effects of mastery and performance goals on the composition strategy use of adult EFL writers. Canadian Modern Language Review, 61(3), 407-431.
13
Hedgcock, J., and Atkinson, D. (1993). Differing reading and writing relationships in L1 and L2 literacy development. TESOL Quarterly, 27, 329–333. doi:10.2307/3587155
14
Janopoulos, M. (1986). The relationship of pleasure reading and second language writing proficiency. TESOL Quarterly, 20, 763–768. doi:10.2307/3586526
15
Komarraju, M., and Nadler, D. (2013). Self-efficacy and academic achievement: Why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter? Learning and Individual Differences, 25, 67-72.
16
Lai, Y. C. (2009). Language learning strategy use and English proficiency of university freshmen in Taiwan. TESOL quarterly, 43(2), 255-280.
17
Liu, H.-J. (2008). A Study Of The Interrelationship Between Listening Strategy Use, Listening Proficiency Levels, And Learning Style. Annual Review of Education, Communication and Language Sciences, 5, 84-104.
18
Liyanage, I., and Bartlett, B. (2013). Personality types and languages learning strategies: Chameleons changing colours. System, 41(3), 598-608.
19
McGee, L. M., and Richgel, D. J. (1990). Learning from text using reading and writing. In T. Shanahan (Ed.), Reading and writing together: New perspectives for the Classroom (pp. 145-168). Norwood, MA: Christopher-Gordon.
20
O'malley, J. M., and Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
21
Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. : Newbury House, Harper and Row, New York.
22
PARIS, S. G., WASIK, B. A., and TURNER, J. C. (1991). The development of strategic readers. In R. Barr, M. L. Kamil, P.Mosenthal, and P. D. Pearson (Eds.), Handbook of reading research, (Vol. 2, pp. 609-640).
23
Peacock, M., and Ho, B. (2003). Student language learning strategies across eight disciplines. International Journal of Applied Linguistics, 13(2), 179-200.
24
Petrić, B., and Czárl, B. (2003). Validating a writing strategy questionnaire. System, 31(2), 187-215.
25
Pintrich, P. R., Smith, D. A., García, T., and McKeachie, W. J. (1993). Reliability and predictive validity of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Educational and psychological measurement, 53(3), 801-813.
26
Pressley, M. (1991). Can learning disabled children become good information processors? How can we find out? In L. F. Feagans, E. J. Short, and L. J. Meltzer (Eds.), Subtypes of learning disabilities: Theoretical perspectives and research (pp. 137-161). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
27
Raimes, A. (1985). What unskilled ESL students do as they write: A classroom study of composing. TESOL Quarterly, 19(2), 229-258.
28
Raoofi, S., Chan, S. H., Mukundan, J., and Rashid, S. M. (2014). A qualitative study into L2 writing strategies of university students. English Language Teaching, 7(11), 39.
29
Raoofi, S., Binandeh, M., and Rahmani, S. (2017). An Investigation into Writing Strategies and Writing Proficiency of University Students. Journal of Language Teaching and Research, 8(1), 191-198.
30
Salahshour, F., Sharifi, M., and Salahshour, N. (2013). The relationship between language learning strategy use, language proficiency level and learner gender. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 70, 634-643.
31
Sasaki, M. (2000). Toward an empirical model of EFL writing processes: An exploratory study. Journal of Second Language Writing, 9(3), 259-291.
32
Sasaki, M. (2002). Building an empirically-based model of EFL learners’ writing processes S. Ransdell and M.-L. Barbier (Eds.),New directions for research in L2 writing (pp. 49-80): Amsterdam: Kluwer Academic.
33
Shanahan, T. (1990). Reading and writing together: What does it really mean? Reading and writing together: New perspectives for the classroom (pp. 1-18). Norwood,
34
MA: Christopher-Gordon.
35
Shanahan, T. (2006). Relations among oral language, reading, and writing development. In C. A. Macarthur, S. Graham, and J. Fitzgerald, (Eds.) Handbook of Writing Research. New York, NY: Guilford Press.
36
Slotte, C., and Lanka, K. (1999). Review of process effects of spontaneous note-taking on text comprehension. Contemporary Educational Pscyhology, 24, 1-20.
37
Smith, F. (1994). Understanding Reading: A psycholinguistic analysis of reading and learning to read. Hillsdale, NY: Lawrence Erlbaum Associates.
38
TOMPKINS, G. E. (1997). Literacy for the 21st century: A balanced approach. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
39
TIERNEY, R. J., and PEARSON, P. D. (1983).Toward a composing model of reading. Language Arts, 60, 568-580.
40
Tierney R.J., and Shanahan, T. (1991). In R. Barr, M. L. Kamil, P. Mosenthal, and P. D. Pearson (Eds.), Handbook of Reading Research, Volume II. (pp. 246- 279). White Plains, NY: Longman Publishing Group.
41
Wenden, A., and Rubin, J. (1987). Learner Strategies in Language Learning. Englewood Cliffs, NY: Prentice Hall International.
42
Wharton, G. (2000). Language learning strategy use of bilingual foreign language learners in Singapore. Language Learning, 50(2), 203-243.
43
Zamel, V. (1982). Writing: The process of discovering meaning. TESOL Quarterly, 16(2), 195-209.
44
ORIGINAL_ARTICLE
An investigation of reciprocal teaching on EFL learner's reading comprehension
Purpose: This study investigated the effects of reciprocal teaching on the English reading comprehension and metacognitive reading strategies of Iranian pre-university learners in a reading comprehension classroom.
Method: To fulfill the purpose of the study, the participants, included 60 female junior high school students were randomly assigned into two experimental and control groups each consisting of 30 learners. The experimental group was taught through reciprocal teaching while the control group was taught through traditional teaching method. Following a pretest, treatment, and a posttest, the obtained data was analyzed using paired t-test to examine the effects of the independent variables.
Findings: The results of the analysis indicated that reciprocal teaching had a significantly positive effect on the English reading comprehension and usage of the four main metacognitive reading strategies of the students. The posttest mean score of the experimental group was significantly higher than that of the control group at 0.05 level. However, less proficient learners reported high favor of the reciprocal strategy compared to the learners with higher level of proficiency. It is noteworthy that both experimental and control group had a better performance on the posttest when compared with the pretest. The findings are discussed as far as effective reciprocal teaching is concerned in a foreign language teaching context.
https://readingj.uok.ac.ir/article_61221_03fa957bb32f53d9d2ace78f8771aa5e.pdf
2018-02-20
109
121
Reciprocal Teaching
Reading Comprehension
Cognitive strategies
Metacognitive strategies
زهرا
طالبی
1
LEAD_AUTHOR
Ababaf, Z. (2010). Study on High School Students’ Cognitive and Metacognitive Strategies in Learning in Iran. Edulearn10 Proceedings, pp. 2206-2211
1
Alfassi, M. (1998). Reading for meaning: the efficacy of reciprocal teaching in fostering reading comprehension in high school students in remedial reading classes. American Educational Research Journal, 35(2), 309-332.
2
Alvermann, D.E., and Phelps, S.F. (1998). Content reading and literacy: Succeeding in today’s diverse classrooms. Boston: Allynand Bacon.
3
Bartz, A. (1998). Basic statistical concepts (4th Ed.). Old Tappan, NJ: Prentice Hall.
4
Brady, P.L. (1990). Improving the reading comprehension of middle school students through reciprocal teaching and semantic mapping strategies. Doctoral Dissertation, University of Oregon.
5
Billingsley, B.S., and Wildman, T.M. (1988). The Effects of Pre-reading Activities on the Comprehension Monitoring of Learning Disabled Adolescents. Learning Disabilities Research, 4 (1), 36–44.
6
Brooks, J., and Brooks, G. (2001). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
7
Brown, A. and Palincsar, A. (1989). Guided, cooperative learning and individual knowledge acquisition. In L. B. Resnick (Ed.), Knowing, learning and instruction: Essays in honor of Robert Glaser (pp. 393-451). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
8
Carter, C. (1997). Why reciprocal teaching? Educational Leadership, 54, 64-66.
9
Cohen, A.D. (1998). Strategies in learning and using a second language. Essex: Longman.
10
Goldenberg, C. (2006). Improving achievement for English learners: What the research tells us. Education Week, 34-36.
11
Goldenberg, C. (2008). Teaching English language learners: What the research does – and does not - say. American Educator, 32(2), 8-23, 42-44.
12
Greenway, C. (2002).The process, pitfalls and benefits of implementing a reciprocal teaching intervention to improve the reading comprehension of a group 146 of year 6 pupils.Educational Psychology in Practice, 18(2), 113-137.
13
Hacker, D., and Tenent, A. (2002). Implementing reciprocal teaching in the classroom: Overcoming obstacles and making modifications. Journal of Educational Psychology, 94(4), 699-718.
14
Harper, C., and De Jong, E. (2004). Misconceptions about teaching English-language learners. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 48(2), 152-162.
15
Hashey, J., and Connors, D. (2003). Learn from our journey: Reciprocal teaching action research. Reading Teacher, 57(3), 224-232.
16
Hatch, E., and Farhady, H. (1982). Research design and statistics for applied linguists. Rowley, Massachusetts: Newbury House.
17
Himmele, P., andHimmele, W. (2009). The language-rich classroom: A research-based framework for teaching English language learners. Alexandria, VA: Associationfor Supervision and Curriculum Development.
18
Irwin, J. W. (2007). Teaching Reading Comprehension Processes Third Edition. Boston. Pearson Ed. Inc.
19
Johnston, P. H. (1983). Reading comprehension assessment: A cognitive basis. Newark, DE: International Reading Association.
20
Karbalaei, A. (2010). A Comparison of the Metacognitive Reading Strategies Used by EFL and ESL Readers. The Reading Matrix, 10, Number 2.
21
Lachat, M. A. (2004). Standards- based instruction and assessment for English language learners. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.147
22
Lubliner, S. (2001). A practical guide to reciprocal teaching. Bothell, WA: Wright/McGraw-Hill.
23
Lee, L. and Gunderson, E. (2001). Select Readings. Intermediate: Oxford University Press.
24
Maria, K. (1990). Reading comprehension instruction: Issues and strategies. Parkton, MD:York Press.
25
Moghadam, M. Kh. (2010).The effect of strategies-based instruction on student’s reading comprehension of ESP texts. Retrieved November 7, 2011 from: http://esp-world.info/Articles_17/PDF/Majid_Kh_Moghadam.pdf
26
Myers, P. A. (2005). The princess storyteller, Clara clarifier, Quincy questioner, and the wizard: Reciprocal teaching adapted for kindergarten students. Reading Teacher, 59(4), 314-324.
27
Palincsar, A., and Brown, A. (1984). Reciprocal teaching of comprehension- fostering and comprehension-monitoring activities. Cognition and Instruction, 1(2), 117-175.
28
Palincsar, A., Ransom, K., and Derber, S. (1988). Collaborative research and development of reciprocal teaching. Educational Leadership, 46(4), 37-40.
29
Wilson, B. (1996). Constructivist learning environments. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.
30