2024-03-28T17:17:00Z
https://readingj.uok.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7648
دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی
RL&SB
2588-4948
2588-4948
1396
1
2
اعتباریابی پرسشنامه انگیزه خواندن (MRQ) در میان دانشآموزان دبستانی
رضا
جعفری هرندی
مجتبی
خلیلی زارچی
زمینه: انگیزه خواندن بر پیشرفت در خواندن و برون دادهای رفتاری آن تکیه دارد. انگیزه خواندن در واقع آمادگی با دوام یک فرد برای آغاز فعالیتهای خواندن است. هدف: اعتباریابی پرسشنامهی انگیزه خواندن در میان دانشآموزن دبستانی است. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع آزمونسازی و رویکرد آن کاربردی است. جامعه پژوهش تمام دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش شامل 288 دانشآموز دوره دوم ابتدایی (142 دختر، 146 پسر) که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهی انگیزه خواندن گاتری و ویگفیلد (1997) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از میانگین، انحراف معیار و روشهای متعارف آزمونسازی (تعیین روایی، تحلیل عاملی و پایایی) استفاده شد. نتایج: پرسشنامهی انگیزه خواندن دارای 11 مولفه و 53 گویه و از لحاظ روانسنجی از روایی، پایایی و برازندگی خوبی برخوردار است. ساختار عاملی تأییدی نیز، مدل یازده (11) عاملی پیشنهادی پرسشنامه یادشده را تأیید کرد. به عبارت دیگر، پرسشنامه انگیزه خواندن با هر پنج روش روایی؛ صوری، محتوایی، عاملی، همبستگی گویهها و همبستگی مولفهها، روایی پرسشنامه مورد تایید بود. همچنین پایایی کلی و پایایی مولفههای نه گانه پرسشنامه، مورد تایید بود. لذا پرسشنامه فوقالذکر، به دلیل استحکام ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی مناسب، قابلیت استفاده توسط سایر پژوهشگران برای بررسی تدریس را دارا بوده و استفاده از آن پیشنهاد میشود.
اعتباریابی
پرسشنامه انگیزه خواندن
دانشآموزان دبستانی
MRQ
2018
02
20
1
28
https://readingj.uok.ac.ir/article_61155_05c4fd287bb35b62af6c8de9c23cc855.pdf
دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی
RL&SB
2588-4948
2588-4948
1396
1
2
روند تغییرات علاقه به خواندن و فعالیتهای خارج از مدرسه دانشآموزان پایه چهارم و بررسی نقش آنها در عملکرد خواندن دانشآموزان برپایه دادههای مطالعات طولی پرلز طی دوره های 2001 الی 2011
مژگان
جعفری
علیرضا
کیامنش
عبدالعظیم
کریمی
زمینه: در این مطالعه روند تغییرات و نقش متغیرهای علاقه به خواندن و فعالیتهای خواندن خارج از مدرسه برعملکرد دانشآموزان پایۀ چهارم کشور در سه مطالعۀ بینالمللی انجام شده (پرلز) در سالهای 2001، 2006 و 2011 بررسی شده است. روش/مواد: برای بررسی دادههای 18599 دانشآموز پایۀ چهارم که در سه مطالعۀ ادواری پرلز شرکت داشتند از تحلیل عاملی تأییدی، اندازههای اثر و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتهها و نتایج: یافتهها نشان داد که تغییرات علاقه به خواندن و فعالیتهای خواندن خارج از مدرسۀ دانشآموزان با تغییرات عملکرد خواندن تقریباً هماهنگ است. متوسط عملکرد خواندن در فاصلۀ سالهای 2001 تا 2006 افزایش یافته و در سال 2006 نسبت به 2001 افزایش داشته است. روند افزایشی علاقه به خواندن (هر چند جزئی) در سال 2011 نیز ادامه داشته است. متوسط فعالیتهای خواندن خارج از مدرسۀ دانشآموزان پس از افزایش در سال 2006، در مطالعۀ2011 نیز افزایش مختصری داشته است. تحلیلهای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که علاقه به خواندن به صورت مستقیم و غیرمستقیم عملکرد خواندن دانشآموزان را پیشبینی میکند. بنابراین، توجه به دلایل تغییر جهت علاقه به فعالیتهای خواندن خارج از مدرسه ضروری است.
مطالعات پرلز
علاقه به خواندن
خواندن خارج از مدرسه
معادلات ساختاری
2018
02
20
29
49
https://readingj.uok.ac.ir/article_61162_f85e9ca085011802b41e51fe60b4045a.pdf
دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی
RL&SB
2588-4948
2588-4948
1396
1
2
هنجاریابی آزمون شناسایی حرف- کلمه در دانشآموزان شهرستان ایلام
زینب
میهن دوست
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اعتبار و پایایی نسخۀ فارسی آزمون شناسایی حرف- کلمه است. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع آزمون سازی است که ویژگیهای روانسنجی حرف-کلمه در میان دانشآموزان شهرستان ایلام را مورد بررسی قرار میدهد. جمعیت مورد مطالعه شامل دانشآموزان شهرستان ایلام در سال تحصیلی 93-92 میباشند. حجم نمونه شامل 810 دانشآموز است که به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شده اند. یافتهها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که همبستگی دو رشتهای نقطهای به جز برای سؤالهای 3، 4، 5، و 6 مثبت است. همبستگی دو رشتهای نقطهای بین 99/0- تا 99/0 نوسان دارد. ضرایب دشواری سؤالها بین 19/1- تا 52/2 نوسان دارد. میانگین قدرت تشخیص سؤالها 1 با انحراف استاندارد 014/0 و میانگین بار عاملی سؤالها 71/0 با انحراف استاندارد 01/0 به دست آمد. در نهایت 37/0RMS= ، به دست آمد. نتایج: این تحقیق سهم مهمی در ادبیات پژوهش آینده در زمینۀ استاندارد کردن آزمون شناسایی حرف-کلمه دارد. محدودیت اصلی این پژوهش، عدم توانایی مالی پژوهشگر در اجرای آن برای مناطق مختلف کشور بود. همچنین عدم همکاری برخی از مدیران مدارس با آزمونگران باعث اتلاف زمان و هزینۀ پژوهشگر میشد.
هنجاریابی
حرف-کلمه
مدل راش
دانشآموزان
تحلیل عاملی
2018
02
20
50
67
https://readingj.uok.ac.ir/article_61163_c2aca3c54489467ddb7f6be68c1aeb3d.pdf
دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی
RL&SB
2588-4948
2588-4948
1396
1
2
رویکردهای سرگرمی محور به ترویج و معرفی کتاب: مطالعه موردی برنامه کتابباز
خدیجه
مرادی
هدف: انجام این پژوهش با هدف تحلیل برنامه کتابباز به عنوان یکی از اولین برنامههای روتین تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در زمینه کتاب و کتابخوانی است. دلیل انتخاب این برنامه توجه به سرگرمی و نشاط در معرفی و ترویج کتاب و کتابخوانی بوده است. روش: جامعه آماری پژوهش کلیه برنامههای پخششده در فصل اول کتابباز است که از طریق وبسایت شبکه نسیم گردآوری شده است. روش انجام پژوهش تحلیل محتوای کیفی و ابزار گردآوری دادهها سیاههوارسی محقق ساخته است. نتایج: استفاده از رویکردهای نشاطآور و سرگرمکننده میتواند در ترویج کتابخوانی مؤثر باشد. استفاده از افراد شناختهشده و بیان تجربههای آنان درباره کتابخوانی و معرفی کتابهای تأثیرگذار توسط آنها میتواند افراد را به کتابخوانی دعوت نماید. تحلیل محتوای 128 برنامه نشان دادکه خانواده در دوران کودکی نقش مؤثر در عادت به خواندن داشته و قصهگویی در دوران پیش از دبستان در تقویت قدرت شنیداری و افزایش تخیل نقش مهمی را ایفا نموده است. شعر، ادبیات و تاریخ به ترتیب اولویتهای خواندن مهمانان را تشکیل داده و آثار نویسندگان کلاسیک ایرانی همچون مولوی، حافظ، سعدی مورد توجه بسیاری از مهمانان بوده است. در ادبیات آثار مارکز و کتاب صدسال تنهایی وی بیشترین تأثیر را بر مهمانان گذاشته و توسط آنها معرفیشده است. نهادهای مختلف فرهنگی که درزمینه کتاب فعالیت میکنند همچون کتابخانههای عمومی که با همه افراد جامعه سروکار دارند میتوانند جهت جذب مخاطب از اینگونه فعالیتها در کتابخانههای خود استفاده نمایند تا کتابخانه از محیط کسلکننده که باعث دوری برخی از افراد میگردد به محیطی شاد و جذاب تبدیل گردد همچنین کتابخانهها میتوانند با چنین برنامههایی همکاری کرده و باعث شناخت بیشتر مردم از خدمات و امکانات این مراکزگردند. عدم معرفی آثار برگزیده نویسندگان مطرح معاصر ایرانی و همچنین معرفی نکردن مراکز مهم مرتبط با کتاب از جمله کتابخانه و عدم مصاحبه با کتابداران میتواند از ضعفهای عمده این برنامه باشد.
سرگرمی
کتابباز
کتابخوانی
معرفی کتاب
2018
02
20
68
84
https://readingj.uok.ac.ir/article_61164_717f07ff80ca2f5637244e248c3d8760.pdf
دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی
RL&SB
2588-4948
2588-4948
1396
1
2
بررسی میزان همخوانی منابع موجود در ایستگاههای مطالعه با نیازهای اطلاعاتی مراجعان آنها در شهر بوشهر
فاطمه
مرادی
عبدالرسول
خسروی
نیلوفر
معتمد
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان همخوانی منابع موجود در ایستگاههای مطالعه با نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان آنها در شهر بوشهر انجام شده است. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. ابزار گردآوری دادهها، مشاهده و پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری پژوهش مراجعان و استفادهکنندگان از طرح «ایستگاههای مطالعه» در ۲ مرکز منتخب بود که با روش نمونهگیری در دسترس و بر مبنای فرمول عمومی کوکران، تعداد ۳۰۰ نفر مراجعهکننده به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 18 و شاخصهای توصیفی میانگین، فراوانی، انحراف معیار تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که مراجعهکنندگان از خدمات ارائه شده و منابع موجود در ایستگاههای مطالعه رضایت کم و در حد متوسط دارند. همچنین وجود کتابهای جدید و روزآمد و نقش اطلاعرسانی و تبلیغات را عامل مهمی در استقبال مراجعهکنندگان دانستند. نتایج: از یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که طرح ایستگاههای مطالعه به لحاظ تناسب موضوعی مجموعه با نیازهای اطلاعاتی مراجعهکنندگان همخوانی ندارد و توجه به نیاز مراجعهکنندگان هنگام گزینش منابع، در دراز مدت موجب همخوانی بیشتر مجموعه با نیازهای اطلاعاتی مراجعان خواهد شد.
ایستگاههای مطالعه
نیازهای اطلاعاتی
کتابخانههای عمومی بوشهر
2018
02
20
85
99
https://readingj.uok.ac.ir/article_61165_594e413453c13d0069f901d3da4b4386.pdf
دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی
RL&SB
2588-4948
2588-4948
1396
1
2
Academic Writing Performance and Writing Strategy Use
سعید
رئوفی
سیف الله
رحمانی
مسعود
بیننده
Background: Academic reading and writing proficiency especially in globally accepted languages such as English is a key contributor to university students’ success in any disciplinary area. .Reading and writing strategies play a vital role in the development of reading and writing skills. Despite the rapidly expanding body of research on various aspects of reading and writing, only a few studies have focused on documenting the association between language proficiency and writing or reading strategies. Purpose: This article describes a study into university students’ use of writing strategies. The study examined the relationship between writing strategy use and writing proficiency, looking at how three proficiency groups differ in writing strategies. Methods: In this cross-sectional survey study, 194 undergraduate students enrolled in an English writing course at a public university took a two-part writing test, followed by a 26-item writing strategy scale. The study employed quantitative data analyses. Descriptive statistics were used for describing the overall use of different writing strategies, and Analysis of Variance (ANOVA) was used to assess the differences in writing strategies among three different writing proficiency groups. Results: The students reported a relatively high degree of writing strategy use. The study found that meta-cognitive strategy was the most frequently used strategy. The results also revealed that high writing proficiency group reported a significantly higher level of writing strategy use than middle writing proficiency group who in turn reported a significantly higher usage of these strategies than low writing proficiency one. Conclusions: Students with high writing proficiency had higher writing strategy use than those with low writing proficiency. However, further research is needed to confirm these conclusions. Implication: The findings have some implications writing instruction. Teachers can help students to improve their writing by teaching appropriate and effective strategies.
second language writing
language learning strategies
English as a second language
language proficiency
undergraduate students
2018
02
20
100
108
https://readingj.uok.ac.ir/article_61220_2a34e80c8f6d4e41a6f44c89d77b1dd7.pdf
دوفصلنامه خواندن، یادگیری مستمر و رفتار علمی
RL&SB
2588-4948
2588-4948
1396
1
2
An investigation of reciprocal teaching on EFL learner's reading comprehension
زهرا
طالبی
Purpose: This study investigated the effects of reciprocal teaching on the English reading comprehension and metacognitive reading strategies of Iranian pre-university learners in a reading comprehension classroom.
Method: To fulfill the purpose of the study, the participants, included 60 female junior high school students were randomly assigned into two experimental and control groups each consisting of 30 learners. The experimental group was taught through reciprocal teaching while the control group was taught through traditional teaching method. Following a pretest, treatment, and a posttest, the obtained data was analyzed using paired t-test to examine the effects of the independent variables.
Findings: The results of the analysis indicated that reciprocal teaching had a significantly positive effect on the English reading comprehension and usage of the four main metacognitive reading strategies of the students. The posttest mean score of the experimental group was significantly higher than that of the control group at 0.05 level. However, less proficient learners reported high favor of the reciprocal strategy compared to the learners with higher level of proficiency. It is noteworthy that both experimental and control group had a better performance on the posttest when compared with the pretest. The findings are discussed as far as effective reciprocal teaching is concerned in a foreign language teaching context.
Reciprocal Teaching
Reading Comprehension
Cognitive strategies
Metacognitive strategies
2018
02
20
109
121
https://readingj.uok.ac.ir/article_61221_03fa957bb32f53d9d2ace78f8771aa5e.pdf