احمدی، س.؛ رستمیتبار، ص. (1395) موفقیت تحصیلی و انگیزۀ پیشرفت. تهران: گیوا.
سیف، ع.ا. (1392). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش هفتم). تهران: دوران.
قائد امینی، ر.؛ کیامنش، ع.ر. و قربانی، ر. (1393) رابطه بین وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده، فعالیتهای خواندن در خانه، خودپنداره و نگرش دانشآموزان به خواندن با عملکرد سواد خواندن دانشآموزان (براساس مطالعات پرلز 2006). پژوهش در برنامهریزی درسی، 11، 103-88.
کریمی، ع. (1391). بررسی اجمالی نتایج مطالعۀ بینالمللی پیشرفت سوادخواندن (PIRLS)2011. مرکز ملّی مطالعات تیمز و پرلز. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
کبیری، م. و شوند غربی، ا. (1388). معرفی تحلیلهای چند گروهیِ مدل معادلات ساختاری و تبیین جایگاه آن در روانسنجی. مجموعه مقالات نخستین همایش منطقهای روانسنجی ایران.
لطفآبادی، ح. (1389) روانشناسی تربیتی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعۀ علوم انسانی.
مرکز ملّی مطالعات بینالمللی تیمز و پرلز، http://timsspirls.ir
Byrne, B. M. (2010). Sructural equation modeling with AMOS, Basic concepts, applications, and programming (2nd. edition). Routledge, UK.
Chu, S. K. W; Tse, Sh. K.; Loh, E. K. Y. and Chow, K. (2011). Collaborative inquiry project-based learning: Effects on reading ability and interests. Library and Information Science Research, 33, 3, 236-243
Gonzalez, E. j. and Kennedy, A. M. (2003). PIRLS 2001 User Guide for the International Database. International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.
Kirmizi, F. S. (2010). Relationship between reading comprehension strategy use and daily free reading time. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 4752–4756
Menachem, Y. (2015). Enhancing reading comprehension of expository texts in English among students with learning disabilities: main findings. Procedia, Social and behavioral sciences, 209, 303-309
Metsäpelto, R. L.; Silinskas, G.; Kiuru, N.; Poikkeus. A .M. ; Pakarinen, E.; Vasalampi, K.; Lerkkanen, M. K. and Nurmi, J. E. (2017). Externalizing Behavior Problems and Interest in Reading as Predictors of Later Reading Skills and Educational Aspirations. Contemporary Educational Psychology, http: // dx.doi.org /10.1016 / j.cedpsych .2017.03.009
Mullis, I.V.S.; Martin, M.O.; Foy, P. and Drucker, K. (2012). PIRLS 2011 international Results in reading. TIMSS and PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College
Mullis, I. V.S. and Martin, M. O. (2013). PIRLS 2016 Assessment Framework.TIMSS and PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College and International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA)
Retelsdorf, J.; Koller, O. and Moller, J. (2014). Reading achievement and reading self-concept-Testing the reciprocal effects model. Learning and Individual Differences, 29, 21-30
Ro, E. (2016). Exploring teachers’ practices and students’ perceptions of the extensive reading approach in EAP reading classes, Journal of English for academic purposes, 22, 32-41.
Yukselir, C. (2014). An Investigation into the reading strategy use of EFL pre-class students, Procedia, Social and behavioral sciences, 158, 65-72