نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دامغان
چکیده
زمینه: خواندن به مثابه یکی از مهارتهای مهم سوادآموزی در سه دهه اخیر با حجم قابلتوجهی از پژوهشها همراه بوده است. به استناد این پژوهشها، تقویت و بهرهگیری موثر از این مهارت در گرو تسلط فراگیر بر راهبردهایی است که سهم بسزایی در آموزش طبیعی مهارت خواندن و درک مطلب دارد. با توجه به بهرهگیری عملی از این دسته از راهبردها در کتابهای آموزش زبان اول و دوم در جوامع مختلف و بهویژه جوامع انگلیسی زبان، بررسی و تحلیل کتابهای آموزش خوانداری زبان فارسی در نظام آموزشی نشان میدهد که در آموزش این مقوله تا حد قابلتوجهی از راهبردهای موثر این مهارت استفاده نشده است؛ نقصی که ماحصل آن برآورده نشدن اهداف آموزش این مهارت در نظام آموزشی است.
هدف: بررسی وضعیت کتابهای خوانداری ابتدایی از نظر توجه به راهبردهای آموزش خواندن هدف اصلی این پژوهش بود.
روش: ضمن بررسی توصیفی و تحلیلی مهمترین راهبردهای مطرح در تقویت مهارت خواندن، به روش کیفی و تحلیل متن به ارزیابی تعدادی از درسهای کتابهای خوانداری کلاسهای سوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی پرداخته شده تا میزان تنوع و کارکرد آنها در مقایسه با مهمترین راهبردهای مطرح در این حوزه مقایسه شود.
یافتهها:آموزش خواندن در کتابهای خوانداری با رویکرد مهارت راهبردمحور فاصله دارد. بهرهگیری از یافتههای چنین پژوهشهایی که کمتر در حوزه کتابهای آموزش زبان فارسی صورت پذیرفته است، نهتنها میتواند در تألیف کتابهایی از این دست بهره گرفته شود، بلکه بهطور مشخص مدرسان این کتابها میتوانند با درک این کاستی، از این راهبردها در آموزش بهتر مهارت خواندن در کلاسهای خود استفاده نمایند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Reading as a strategy-based skill: a missing link in Iranian education system
نویسنده [English]
Damghan
چکیده [English]
Background: Reading as an important skill in the realm of literacy has been accompanied by a great amount of literature. According to the literature on the topic, the strengthening and using this skill involves mastering some strategies which cannot be inevitable in the natural process of reading comprehension. In spite of the practical use of such strategies in English textbooks as first or second language in various societies, we do not know how Persian Reading textbooks in Iranian Education System use such strategies.
Purpose: This investigation seak to know whether Persian Reading textbooks had used strategiy based – skill approach to teach reading or not?
Method: At first the most significant strategies in the field of reading comprehension skill are descriptively and analytically introduced. Then, to assess their variety and functionality, some lessons of the primary Persian Reading textbooks (grades 3, 4, 5 and 6) are studied.
Findings: Based on the findings which show a significant gap between such books and an acceptable situation, it is concluded that teach reading is not a strategy-based skill in such books. Undoubtedly, making use of the findings of such studies which have not been consider, can both be turned into a basis for developing such reading books by textbook developers and be used as a pretext for teaching reading skills by language teachers.
کلیدواژهها [English]