نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
2 گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 مدیر مطالعات بین‎المللی تیمز و پرلز ایران، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران
چکیده
زمینه: در این مطالعه روند تغییرات و نقش متغیرهای علاقه به خواندن و فعالیتهای خواندن خارج از مدرسه برعملکرد دانشآموزان پایۀ چهارم کشور در سه مطالعۀ بینالمللی انجام شده (پرلز) در سالهای 2001، 2006 و 2011 بررسی شده است.
روش/مواد: برای بررسی دادههای 18599 دانشآموز پایۀ چهارم که در سه مطالعۀ ادواری پرلز شرکت داشتند از تحلیل عاملی تأییدی، اندازههای اثر و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است.
یافتهها و نتایج: یافتهها نشان داد که تغییرات علاقه به خواندن و فعالیتهای خواندن خارج از مدرسۀ دانشآموزان با تغییرات عملکرد خواندن تقریباً هماهنگ است. متوسط عملکرد خواندن در فاصلۀ سالهای 2001 تا 2006 افزایش یافته و در سال 2006 نسبت به 2001 افزایش داشته است. روند افزایشی علاقه به خواندن (هر چند جزئی) در سال 2011 نیز ادامه داشته است. متوسط فعالیتهای خواندن خارج از مدرسۀ دانشآموزان پس از افزایش در سال 2006، در مطالعۀ2011 نیز افزایش مختصری داشته است. تحلیلهای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که علاقه به خواندن به صورت مستقیم و غیرمستقیم عملکرد خواندن دانشآموزان را پیشبینی میکند. بنابراین، توجه به دلایل تغییر جهت علاقه به فعالیتهای خواندن خارج از مدرسه ضروری است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A trend study of changes in reading interest and out-of-school activities of fourth- grade students and their role in student reading performance based on Longitudinal PIRLS Studies data (2001- 2011)
نویسندگان [English]
1 Ph. D. Student, Educational Psychology Dep., Azad Uni. TeHran
2 Department of psychology, Faculty of social and humanities, Science and research branch, Islamic Azad university, Tehran, Iran
3 Research Institute for Education (RIE), Ministry of Education, Tehran, Iran
چکیده [English]
Background: In this study, we reviewed the trend of changes and the role of interest in reading and reading out-of-school activities on the prediction of the performance of 4th- grade students, based on international PIRLS studies conducted in 2001, 2006 and 2011.
Method: The confirmatory factor analysis, effect sizes, and structural equation modeling (SEM) were used to examine the data of 18599 fourth graders who had participated in the three PIRLS studies.
Findings:According to the study findings, changes interest in reading and reading out-of-school activities are almost consistent with changes in reading performance. Between 2001 and 2006, the average of reading performance increased, and the average of reading interest in 2006 was also higher than in 2001. The increasing interest in reading (though minor) has continued in 2011 as well. Average of reading out-of-school activities after the increase in 2006 was also a slight increase in the 2011 study. The SEM findings showed that the interest in reading directly and indirectly predicts students' reading performance. Considering the reasons for changing interest in out-of-school reading activities is essential.
کلیدواژهها [English]