نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اعتبار و پایایی نسخۀ فارسی آزمون شناسایی حرف- کلمه است.
روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع آزمون سازی است که ویژگیهای روانسنجی حرف-کلمه در میان دانشآموزان شهرستان ایلام را مورد بررسی قرار میدهد. جمعیت مورد مطالعه شامل دانشآموزان شهرستان ایلام در سال تحصیلی 93-92 میباشند. حجم نمونه شامل 810 دانشآموز است که به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شده اند.
یافتهها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که همبستگی دو رشتهای نقطهای به جز برای سؤالهای 3، 4، 5، و 6 مثبت است. همبستگی دو رشتهای نقطهای بین 99/0- تا 99/0 نوسان دارد. ضرایب دشواری سؤالها بین 19/1- تا 52/2 نوسان دارد. میانگین قدرت تشخیص سؤالها 1 با انحراف استاندارد 014/0 و میانگین بار عاملی سؤالها 71/0 با انحراف استاندارد 01/0 به دست آمد. در نهایت 37/0RMS= ، به دست آمد.
نتایج: این تحقیق سهم مهمی در ادبیات پژوهش آینده در زمینۀ استاندارد کردن آزمون شناسایی حرف-کلمه دارد. محدودیت اصلی این پژوهش، عدم توانایی مالی پژوهشگر در اجرای آن برای مناطق مختلف کشور بود. همچنین عدم همکاری برخی از مدیران مدارس با آزمونگران باعث اتلاف زمان و هزینۀ پژوهشگر میشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Normalization of Letter-Word Identification in students of Ilam City
نویسنده [English]
Department of Psychology, Ilam Branch, Islamic Azad University, ILAM, IRAN
چکیده [English]
Purpose: The aim of this study was to demonstrate reliability and validity of the Persian version of Letter-Word Identification.
Method: This research was a descriptive study to evaluate the psychometric properties of a Letter-Word Identification test among students in Ilam, Iran. The study population constituted a set of students in Ilam for the academic years 2013 to 2014. The sample size included 810 students selected by cluster random sampling.
Findings: The results of this study illustrate that items of point-biserial correlation were completely positive, except for items 3, 4, 5, and 6. Results determined point-biserial correlation between -0.99 and +0.99 oscillated. Biserial correlation between –1.19 and 2.52 oscillated; average load factor of 0.71 and standard deviation of 0.01, and root mean square (RMS) =0.37 was calculated.
Resualts: This research is an important contribution to the literature in standard way measurement of Letter-Word Identification applicable to future research. The main limitation of this research was the lack of financial resources to implement the study in a different part of Iran. Another limitation was lack of cooperation between some school administrators and examiners that wasted the researcher’s time and money.
کلیدواژهها [English]