رویکردهای سرگرمی محور به ترویج و معرفی کتاب: مطالعه موردی برنامه کتاب‌باز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کتابدار

چکیده

هدف: انجام این پژوهش با هدف تحلیل برنامه کتاب‌باز به ‌عنوان یکی از اولین برنامه­های روتین تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در زمینه کتاب و کتابخوانی است. دلیل انتخاب این برنامه توجه به سرگرمی و نشاط در معرفی و ترویج کتاب و کتابخوانی بوده است.
روش: جامعه آماری پژوهش کلیه برنامه­های پخش‌شده در فصل اول کتاب­باز است که از طریق وب‌سایت شبکه نسیم گردآوری شده است. روش انجام پژوهش تحلیل محتوای کیفی و ابزار گردآوری داده­ها سیاهه‌وارسی محقق ساخته است.
نتایج: استفاده از رویکردهای نشاط‌آور و سرگرم­کننده می‌تواند در ترویج کتابخوانی مؤثر باشد. استفاده از افراد شناخته‌شده و بیان تجربه­های آنان درباره کتابخوانی و معرفی کتاب‌های تأثیرگذار توسط آن‌ها می­تواند افراد را به کتابخوانی دعوت نماید. تحلیل محتوای 128 برنامه نشان دادکه خانواده در دوران کودکی نقش مؤثر در عادت به خواندن داشته و قصه­گویی در دوران پیش از دبستان در تقویت قدرت شنیداری و افزایش تخیل نقش مهمی را ایفا نموده است. شعر، ادبیات و تاریخ به ترتیب اولویت­های خواندن مهمانان را تشکیل داده و آثار نویسندگان کلاسیک ایرانی همچون مولوی، حافظ، سعدی مورد توجه بسیاری از مهمانان بوده است. در ادبیات آثار مارکز و کتاب صدسال تنهایی وی بیشترین تأثیر را بر مهمانان گذاشته و توسط آن‌ها معرفی‌شده است. نهادهای مختلف فرهنگی که درزمینه کتاب فعالیت می­کنند همچون کتابخانه­های عمومی که با همه افراد جامعه سروکار دارند می­توانند جهت جذب مخاطب از این‌گونه فعالیت‌ها در کتابخانه­های خود استفاده نمایند تا کتابخانه از محیط کسل‌کننده که باعث دوری برخی از افراد می‌گردد به محیطی شاد و جذاب تبدیل گردد همچنین کتابخانه­ها می‌توانند با چنین برنامه­هایی همکاری کرده و باعث شناخت بیشتر مردم از خدمات و امکانات این مراکزگردند. عدم معرفی آثار برگزیده نویسندگان مطرح معاصر ایرانی و همچنین معرفی نکردن مراکز مهم مرتبط با کتاب از جمله کتابخانه و عدم مصاحبه با کتابداران می­تواند از ضعف­های عمده این برنامه باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Entertainment-based approaches to promoting and introducing books: A Case Study of the Ketab Baz

نویسنده [English]

  • khadije morady

نهاد

چکیده [English]

Purpose: The purpose of this research is to analyze the book program as a routine distributed program on the TV of the Islamic Republic of Iran in the field of books and reading. The reason for choosing this program is its goal of making entertainment and in introducing and promoting the book.
 
Method: The statistical population of the study is all the distributed programs in the first chapter of the Ketab Baz (128 programs) that was collected through the Nasim Network website. The method of research is qualitative content analysis and the data collection tool is a researcher-made checklist.
 
Findings: The results of the study showed that the use of Intimate atmosphere, which connects the concept of third place and also the use of a variety of entertaining approaches can be effective in introducing the book and promoting reading. Using known people and expressing their experiences in reading books and introducing effective books by them can invite people to reading.
Content analysis of 128 TV program showed that family and storytelling were the most factor to engage participants in reading books. Peom, literature and history were the priority topics in their reading. And classic works such as Saadi, Hafez declared to be read the most. Gabriel Garcia Marquez's "One Hundred Years of Solitude” was the most effective book which mentioned by participants. Public organizations such as public libraries may use these approaches alike to absurb more clients. And make interested environment to inform people with library services.
Lack of contemporary works, lack of introducing libraries and information centers and lack of librarian presence in this program was the most critics we could point to.

کلیدواژه‌ها [English]

  • intertainment
  • KetabBaz
  • Reading
  • Book Review